7 nieuwe technologieën die online marketing kunnen verbeteren

Online marketing is een vakgebied wat sterk wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder de ontwikkeling en populariteit van nieuwe technologieën. Denk aan de snelheid waarmee social media kanalen zijn geïntegreerd in onze huidige samenleving en dit is slechts het begin. De nieuwste technologieën volgen elkaar in rap tempo op en allemaal hebben ze de potentie om het speelveld van online marketing drastisch te veranderen. Wij lichten er nu 7 uit om nader te bekijken.

1. augmented reality

Letterlijk ‘versterkte realiteit’. Het meest bekende voorbeeld van de laatste tijd is natuurlijk Pokémon GO. De gebruiker richt de camera van zijn telefoon op een plek in de ‘echte’ wereld en het bewegende plaatje van een Pokémon verschijnt zodat deze gevangen kan worden. Door de grote populariteit, maken andere ontwikkelaars en masse vergelijkbare games die meeliften op het Pokémon-succes. Qua techniek staat het nog in de kinderschoenen, maar nu het eerste grote succes is geboekt, zal de augmented reality steeds meer verweven raken in onze levens. En dat biedt mogelijkheden voor nieuwe manieren van adverteren.

2. virtual reality

Waar je bij augmented reality nog een sterke band hebt met de ‘echte’ wereld, verdwijnt dit volledig bij virtual reality. Met apparaten als de Oculus Rift (waarvan ze dit jaar 2 miljard dollar omzet verwachten) is in ieder geval je zicht compleet afgeschermd en vaak ook je gehoor. Op deze manier waan je je volledig in de virtuele wereld van je keuze en verlies je alle binding met de buitenwereld. Op dit moment zie je nog geen VR-zombies op straat, maar de toename in gebruik lijkt onvermijdelijk. Zeker nu gaming steeds meer geïntegreerd raakt in de samenleving dankzij bijvoorbeeld Pokémon GO, Angry Birds en Candy Crush. Denk aan de mogelijkheden voor advertenties in deze virtuele realiteit!

3. ai-assistenten

De bekendste artificial intelligence assistenten zijn Siri voor Apple-producten en Cortana voor Windows. Op internet zijn legio grappige conversaties te vinden tussen gebruikers en hun AI-assistenten, maar mensen lijken er steeds vaker serieus gebruik van te maken. Door een simpele vraag te stellen, geeft de assistent een hapklaar antwoord of voert het commando uit. De technologie begint zich nu ook uit te breiden naar apparaten die functies in huis aansturen, zoals de Amazon Echo. Door de verbondenheid met al je apparatuur, kan je hiermee muziek aanzetten, altijd het laatste nieuws beluisteren en de thermostaat bedienen door het gebruik van je stem.

4. zelflerende systemen

Vorig jaar kondigde Google RankBrain aan, een systeem dat de zoekopdrachten van gebruikers analyseert en zelfstandig de resultaten aanpast naar wat beter wordt bevonden. Door zelfstandig de algoritmes aan te passen, ‘leert’ het systeem wat een goed zoekresultaat is voor de gestelde zoekopdracht. Deze technologie kan de deuren openen naar andere zelflerende systemen wat de ontwikkeling van nieuwe technologieën versnelt.

5. visualisatie van data

Met de komst van big data wordt het steeds belangrijker om de juiste data te kunnen filteren en interpreteren. Wil je weten welk pad je klanten afleggen? Kijk naar de data. Waar ze afhaken? Kijk naar de data. Op welke campagne je het beste hebt gescoord? Het ligt allemaal in de data. Door data automatisch te verzamelen, de nuttige metrics eruit te halen en op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren, wordt het steeds makkelijker om snel te sturen op ontwikkelingen. Houd wel in de gaten dat het visuele aspect geen te simpele voorstelling maakt van de data. Dan streef je je doel namelijk voorbij en loop je het risico verkeerde keuzes te maken.

6. automatisering van online marketing

De automatisering begon met de mogelijkheden tot het inplannen van je posts op social media, ofwel via hun eigen kanaal ofwel via programma’s als HootSuite. Inmiddels zijn er programma’s die zelf content schrijven wat eruit ziet alsof het door een persoon is geschreven. Het maakt het leven van een marketeer uiteraard makkelijker wanneer een algoritme berekent welke combinatie van woorden de meeste kans heeft om betrokkenheid te vergroten, maar ook hier zitten risico’s aan. Wanneer elke post gemaakt wordt door een computer, gaat het toch opvallen: teksten afgevlakt, er is geen ruimte voor creativiteit en je posts lopen het risico gezien te worden als clickbait.

7. internet of things (iot)

En dan is er natuurlijk het IoT, het onophoudelijke netwerk tussen dingen die in eerste instantie niets met connectiviteit te maken hebben, zoals koelkasten, spiegels en lampen. Voor de gebruiker is het fijn om alle huishoudelijke apparaten vanaf 1 centraal punt te besturen. Ook voor marketeers wordt het gemakkelijker om gebruikers van een bepaald apparaat te bereiken voor advertenties over datzelfde product, een aanverwant of juist concurrerend product.

Houd deze technologieën scherp in de gaten en pas waar nodig je online marketingstrategie aan. Niet alle technologieën zullen een even grote rol gaan spelen in de toekomst of voor jouw product, maar kijk goed naar de mogelijkheden en wat de concurrenten doen. Het is zonde om je tijd en energie te steken in een technologie die slechts werd gehyped, maar zorg wel dat je vooraan staan wanneer het een duurzame verbetering is.

Maar hoe kan je dit aan zien komen? BrandPit weet als geen ander hoe de markt in elkaar zit, welke mensen op welke plek nodig zijn om je online marketing goed in te richten en welke trends er nu te zien zijn. Wil jij sparren om te zien wat je kan verbeteren in je organisatie om voor te blijven op concurrenten? Onze deur staat altijd open, dus neem snel contact op!

deel deze blog