Weten waar je bent en waar je heen wilt; daar tussen in gebeurt het

Je klant wacht echt niet tot jij zover bent. De klant is er al: digital.

De cijfers en voorspellingen liegen er niet om. In 2020 zal 85% van de zakelijke transacties plaatsvinden zonder dat er überhaupt direct menselijk contact plaatsvindt (bron: Gartner). Dit gezegd hebbende, is het gek dat volgens Gartner 42% van de merken nog geen customer journey heeft vastgesteld en hun digitale touchpoints nog nauwelijks in lijn hebben gebracht met nieuwe social media en mobile technologieën (bron Altimeter).

We zijn het denk ik wel met elkaar eens dat er sowieso iets moet gebeuren met dat dekselse internet. Die overgang naar digital is echt onvermijdelijk, in welke branche je je ook bevindt. Wat echter bepaald of je succesvol de digitale transitie doorloopt, staat of valt met het weten waar je heen wilt.

Voordat Nike zijn digitale succes behaalde, stelde het zich ten doel om de connectie te creëren tussen atleten; hen mogelijkheden en inspiratie te bieden; beter te worden. Zij hadden daarmee één doel: Wij zijn deel van jouw leven.

Digital positie en droom

In een eerdere blog schetsten we al even een plaatje waarin je op een simpele manier je huidige positie ten opzichte van je ambitie zichtbaar kan maken. In dit model, worden binnen een digitale context, vier verschillende type organisaties geschetst. We nemen je mee in het onderscheidt:

Beginners:

zij staan aan de start van een digital journey. Vaak zijn dit de zogenaamde kat uit de boom kijkers. Vaak dragen zij een excuus aan om maar niet te veranderen en mee te gaan in het digitale tijdperk. Privacy of wet/ regelgeving is een veelgehoord pardon.
Vaak is het management sceptisch over de voordelen die de organisatie uit digitale technologieën kan halen.
De beginner doet hooguit wat experimenten her en der, maar heeft door de bank genomen een onvolwassen digitale cultuur

Fashionistas:

wat het woord al aangeeft, gevoelig voor de vluchtige trend. Een digitale cultuur kan bij deze organisaties bestaan in silo’s. Ze storten zich in elke digitale bubbel die ze tegen komen. En investeren veel in innovatieve digitale features en tooling (social, mobile etc). Het feit dat ze dat ook nog eens doen vanuit verschillende interne silo’s, maakt het echt geld wat ze over de balk gooien, overweldigend. Naast het gebrek aan een overkoepelde visie, te weinig oog voor leiderschap, missen ze ook de aandacht voor governance.

Conservatives:

je kan dingen dood beredeneren. Deze bedrijven nemen elke digital investering zo uitvoerig onder de loep dat ze stil blijven staan. Ze kennen wel degelijk leiderschap, maar die wordt lam gelegd door de drang naar controle en zekerheid. Bedrijven binnen dit kwadrant vinden het moeilijk top management te mobiliseren. De dichtgetimmerde digitale visie is soms nog wat onder ontwikkeld en kenmerkt zich door zeer traditionele capabilities met hooguit eeen verdwaalde, meer innovatie feature.
De governance is bij deze bedrijven en in alle silos, zeer sterk. En veel aandacht gaat uit naar het bouwen van digitale vaardigheden en cultuur.

Masters:

Masters weten hoe en waar ze moeten investeren. Deze organisaties zijn in staat technology voor hen te laten werken, ook al verandert technology zelf in razend tempo.
Hun top management is betrokken en leidt de organisatie krachtig naar een digitale toekomst. Met een sterke, overkoepelende visie en een goede governance in alle silo’s. Er spelen veel digitale initiatieven die tegen het licht van organisatie doelstellingen, meetbaar zijn. Deze bedrijven vinden hun kracht in een digitale cultuur. Het verschil wordt daarbij gemaakt door een optimale balans van capabilities en leiderschap, gecombineerd met tijd en vasthoudendheid.

Om je een beeld te geven van grote merken die succesvol een digitale transitie zijn doorlopen: Nike was een fashionista, Burberry was een beginner. Beide bevinden zich al enige tijd in de het optimale kwadrant van de master.

Moet iedereen een master zijn?

Nee. Zeker niet. Dat is wat je zelf bepaalt binnen de mogelijkheden en dromen die je hebt. Maar je kan wel leren van de “weg” die masters afleggen. En dat lijkt je per definitie geen windeieren te leggen. Uit onderzoek van MIT en CapGemini blijkt dat Masters 26% winstgevender zijn en 9% meer opbrengsten genereren vanuit hun assets (mensen en vaste kosten).
Het is een vicieuze cirkel die het succes van de masters aanjaagt: sterke capabilities maken nieuwe initiatieven makkelijker en minder risicovol. Sterk leiderschap is daarbij randvoorwaardelijk.

Wat en hoe?

Digital capabilities zeggen in wat je moet investeren als het gaat om digitale technology.
Wil je optimaal gebruik maken van je mogelijkheden, dan over denk en verbeter je business processen, customer engagement en business model. De grootte van de investering is daarbij minder belangrijk dan de rede. Masters zijn bij uitstek degene die technology niet als doel maar als middel zien.

Leiderschap betreft de vraag hoe je de verandering gaat leiden.
Het bouwen aan sterke leiderschapsvaardigheden, die visie vormt en transitie aandrijft is een absolute do voor welke verandering dan ook. Weer halen we hem aan, maar hij blijft key: “if you don’t know where your going, you’ll probably end up somewhere else”.

Succesvolle transformatie vraagt om top down aansturing, gecombineerd met methoden om medewerkers te betrekken om zo de visie werkbaar en toekomst proof te maken en uit te bouwen. Governance is onmisbaar evenals transformatie leiderschap die de laison tussen business & IT creëert als drijvende kracht achter transformatie

The next generation digital

De marketing en tech industrie ontwikkelt zich in een ongekend tempo. Grote gaten zien we daarbij ontstaan op het gebied van talent, technologie en strategie.
Wat, wie, wanneer, hoe? Met het verdrinken in data, tools en mogelijkheden, hebben we honger naar inzicht en richting.

De volgende generatie van “digitals” (en dat zijn ook bedrijven) zullen intern draagvlak voor de transformatie vinden. Ze begrijpen dat het geld, toewijding en tijd zal vergen. Zij verlaten hun comfortzones, laten hun angsten los en durven risico’s te nemen. Over de schutting heen kijken en het grote geheel zien.

De keuze is aan jou! Maar als je gaat. Zorg dan dat je goed gaat!

"/>
Danne de Vries06-41275811

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel