De toekomst van Augmented Reality voor Digital Marketeers

Zodra er een nieuwe technologie op de markt komt, zijn het vaak de digital marketeers die hier als eerste op duiken. Zij kijken namelijk naar hoe deze technologie hun werk gemakkelijker kan maken. Kan je hiermee je doelgroep nog beter bereiken, een nieuwe doelgroep aanboren of efficiënter gebruik maken van je tijd? Maar altijd ligt er gevaar op de loer: wanneer je te snel bent met de technologie te omarmen, loop je het risico dat je voorloopt op je doelgroep en je campagne zijn doel voorbijschiet. Wanneer je te langzaam bent, hebben concurrenten je al ingehaald en vis je achter het net. Hoe kan jij ervoor zorgen dat je precies op het goede moment je tijd en energie steekt in augmented reality?

De geschiedenis van augmented reality

Een paar jaar geleden kwamen overal QR-codes tevoorschijn. De code op bepaalde producten kon gescand worden om een filmpje te bekijken, naar een actiepagina te gaan of exclusieve features te verkrijgen. Ook Layar is hier een voorbeeld van. Vooral in magazines kreeg redactionele inhoud een extra dimensie, alsook de advertenties in het blad. Vervolgens wilde Google deze overgang tussen fysiek en digitaal overbruggen met Google Glass, maar dit bleek een ijzersterk voorbeeld van een te vroege adaptatie. Het publiek was er nog niet klaar voor om de hele dag met zo’n bril te lopen en ook de technologie gaf niet genoeg mogelijkheden.

Inmiddels hebben we in de afgelopen maanden een groot augmented reality succes mogen aanschouwen: Pokémon GO. Gebruikers richten de camera van hun telefoon (een apparaat dat ze altijd al bij zich hebben) op een punt in de echte wereld en vangen de Pokémon die daar verschijnt. De graphics en gameplay zijn niet van dermate hoge kwaliteit, maar het plezier daarentegen wel.

Manieren om augmented reality in te zetten voor digital marketeers

Het grootste succes in augmented reality is op dit moment een game, maar dit is natuurlijk niet voor elk product een geschikt medium. Welke mogelijkheden zijn er wel voor digital marketeers om hun product in de kijker te zetten door middel van augmented reality?

Externe app

Je kan natuurlijk altijd een eigen app bouwen waarmee je klanten augmented reality kunnen gebruiken. Dit hoeft niet eens voor een specifiek product te zijn, maar des te meer om je merk meer herkenning te geven. Zo heeft Hyundai een augmented reality app aangekondigd waarmee eigenaren van een Hyundai hun motorblok beter leren kennen. Richt de camera op de motor en hij vertelt je precies waar wat zit. De app zorgt niet direct voor meer autoverkopen, maar maakt klein onderhoud van de auto wel makkelijker.

Daarnaast kan je meeliften op het succes van een andere app door daarin te adverteren of te gebruiken in jouw voordeel. Wanneer een app lokale bedrijven onder de aandacht wilt brengen, zorg ervoor dat jij jezelf duidelijk profileert. Denk aan Yelp, de beoordelaar van vrijwel elk soort bedrijf en organisatie. In hun app hebben ze een AR-feature toegevoegd: Monocle. Wanneer gebruikers hun telefoon omhooghouden, zien ze bedrijven in de buurt en hun beoordelingen. Check of jouw bedrijf ertussen staat en zorg dat de gebruikers snel kunnen zien wat ze willen zien.

Bruggen slaan tussen fysiek en digitaal

De echte manier waarop augmented reality is bedoeld, is om de digitale wereld te integreren in de fysieke. Een aantal manier waarop dit nu al wordt ingezet:

  • Coupons, kortingen en aanbiedingen. Wanneer je een fysieke winkel hebt, kan je klanten lokken door ze kortingen te geven wanneer ze je augmented reality-app gebruiken in de winkel. Of zorg dat je aangesloten bent bij een app die aanbiedingen van meerdere bedrijven verzamelt, zoals het Amerikaanse Valpak.
  • Zoeken en previews. Maak een augmented reality app waarmee je de plattegrond van de winkel interactief maakt. Zo wordt zoeken naar een bepaald product leuker en gemakkelijker. En denk ook aan het bieden van previews van bepaalde producten. Hierin kan je functionaliteiten van een product laten zien zodat shoppers een betere keuze kunnen maken.
  • Naadloze beleving. Bekijk de mogelijkheden om online en offline shoppen in elkaar te laten overlopen. Laat je klant, die in de fysieke winkel is, de producten online bij elkaar zoeken. Bij het afrekenen staat alles klaar en wordt meegenomen. Het zoeken naar producten is gemakkelijker online, maar zodra je klant de winkel uitloopt is de hele transactie afgerond. Producten hoeven niet meer nageleverd te worden en de betaling is voltooid.

Interactieve advertenties

We hebben Layar al kort genoemd, maar zolang technologieën zich blijven ontwikkelen, wordt adverteren in augmented reality steeds interessanter. Welke interactie kan jij als digital marketeer met je klant tot stand brengen via een geprinte advertentie?

Vermijd gimmicks

Bij elke nieuwe technologie buitelen digital marketeers over elkaar heen om hier zo snel mogelijk een toepassing voor te vinden. Maar helaas blijft het vaak bij een gimmick; een grappige toepassing die weinig te maken heeft met het bereiken van doelen. Wanneer je een augmented reality-app of advertentie maakt, puur en alleen vanwege de techniek, ben je al gedoemd. Wanneer je al een goede app of advertentie hebt en de technologie ondersteunt het, ben je al veel beter op weg.

 Schuin oog op de toekomst

Het kan zijn dat augmented reality de tussenstap is naar een grotere technologische doorbraak: die van virtual reality. Waar je in de gaming-industrie niet meer om apparaten als de Oculus Rift heen kan, is deze technologie nog echt een stap te ver om in het dagelijks leven toe te passen. Maar wie weet, wanneer augmented reality een vast plekje in ons leven heeft veroverd, opent dat mogelijk deuren naar meer allesomvattende technologieën.

Houd als digital marketeer dus goed de ontwikkelingen in de gaten. Wees niet te vroeg met het inregelen van je augmented reality marketing, maar wel vroeg genoeg om concurrenten voor te blijven. Moeilijk om in te schatten of weet je niet hoe dit van toepassing kan zijn op jouw product? BrandPit helpt jou met het uitzetten van een strategie en welke momenten cruciaal zijn om in te acteren. En natuurlijk kennen wij de professionals die deze strategie voor jou kunnen vormgeven.

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel