Laat je Concurrenten VER achter je in Digital Retail

Met het enorme aanbod van producten bij digital retailers als Bol.com, Amazon.com en wehkamp.nl, wordt het voor leveranciers steeds moeilijker om de eigen producten boven vergelijkbare uit te laten stijgen. Omdat consumenten vaak gebruik maken van zoektermen, kan het een oplossing zijn om de productomschrijvingen tot de nok vol te vullen met keywords, maar dit gaat doorgaans wel ten koste van de user experience. Dus welke methoden zijn wel goed om te gebruiken om je Digital Retail strategie spot-on te laten zijn?

Optimaliseer de producttitel

Niet alleen wordt de titel voor een groot deel gebruikt in de zoekresultaten binnen de webshop, ook is dit de titel die in zoekmachines naar voren komen. Voor een geoptimaliseerde titel zorg je ervoor dat de namen van het product, merk en categorie erin staan, de titel maximaal 70 tekens bevat, alleen relevante informatie voor de consument bevat en je keywords staan aan het begin van de titel. Als het product in verschillende kleuren, maten of andere opties te verkrijgen is, vermeld deze ook in de titel van elke variatie.

Vraag en antwoord

Sommige sites geven de potentiele consument de mogelijkheid om vragen te stellen over het product. Plaats jezelf in de schoenen van je klant en bedenk welke vraag hij/zij nog zou kunnen hebben over het product wat je nog niet in de productomschrijving hebt verwerkt. Stel zelf deze vraag onder een pseudoniem en plaats het antwoord eronder. De kans bestaat dat je hiermee een vraag al hebt beantwoord voor de klant, voordat hij zelf de moeite hoeft te doen om deze te stellen. Bovendien worden deze ‘Q&A’-ruimtes gezien als User Generated Content, dus dit komt je vindbaarheid en dus je digital marketing alleen maar ten goede.

Waarderingen en recensies

Interessant feitje: 70% van de consumenten vindt klantwaarderingen belangrijker dan wat de retailer belooft wat het product doet. Zorg er dus voor dat je continu monitort of er negatieve recensies zijn en probeer deze zo goed mogelijk op te lossen. En bedank de positieve reacties!

Visuals

Voeg zo veel mogelijk foto’s van je product toe om de klant het gevoel te geven alsof ze het product daadwerkelijk kunnen aanraken. En misschien ten overvloede: zorg ervoor dat de foto’s een hoge resolutie hebben (minimaal 1280 pixels hoog of breed), bij voorkeur een witte achtergrond, de goede grootte en natuurlijk responsive.

1 of meerdere SKU?

Deze afweging zal gemaakt moeten worden wanneer je producten verkoopt in bijvoorbeeld verschillende kleuren en maten. Ga je in de webshop maar 1 product aanmaken waar de consument deze opties in kan aangeven of maak je per kleur of per maat aparte producten? De tweede optie zorgt ervoor dat je product vaker te zien is in de algemene zoekresultaten, maar de eerste optie zorgt voor een betere User Experience. Keuzes, keuzes…

Gesponsorde resultaten

Als je op zoek bent naar een hoge ROI en je consumenten wilt bereiken op het punt van aankoop, raden we aan om je product te sponsoren in de zoekresultaten met display binnen de e-retail platforms. Je kunt dit doen op bijvoorbeeld Amazon met behulp van haar eigen advertentie platform genaamd Amazon Product Ads. Deze manier van adverteren zorgt ervoor dat je een zeer relevant product aanbiedt op het goede moment bij de goede doelgroep.

NU!

Consumenten willen zien dat het product op voorraad is en zo snel mogelijk verzonden kan worden. Sommige digital retailers bieden al levering op dezelfde dag, maar men vindt het doorgaans geen probleem om tot morgen te wachten. Veel langer is alleen een optie als de prijs er dan ook op afgestemd is.

Zorg voor real-time inspiratie

Digital retail aanbieders zijn gebouwd op bijzonder hoogstaande technologie, waardoor er een schat aan informatie in opgeslagen ligt. En deze data kan jij gebruiken in je voordeel. Als je bijvoorbeeld zoekt naar een product binnen Amazon.com, zie je welke zoekwoorden gebruikers voor jou hebben gebruikt in combinatie met de woorden die je al hebt getypt. Aan deze combinaties kan je zien waar de consumenten interesse in hebben en wanneer jouw product voldoet aan deze trefwoorden, voeg je ze toe in de titel en productomschrijving. Kijk ook naar de Q&A-ruimtes van je concurrenten. Welke zaken of eigenschappen hebben hun producten niet en de jouwe wel waar jij je op kan differentiëren? Zorg ervoor dat dit duidelijk naar voren komt in je productomschrijving zodat jouw producten beter gevonden worden dan die van de concurrenten.

Blijf monitoren

Eerder hadden we het al over het monitoren van je klantrecensies, maar doe regelmatig een check op alle bovenstaande punten. Is jouw product wel aansprekend genoeg? Onderscheid je je genoeg van concurrenten? Worden je producten goed gevonden op de verschillende digital retail-kanalen en is de user experience wel optimaal?

De tijden dat je je product zomaar via een digital retailer kon aanbieden zonder goede omschrijving, foto of services zijn al lang voorbij. Om je product ook binnen een dergelijke webshop de aandacht te geven die het verdient, vraagt een hoop energie, kennis van zaken en continuïteit. Maar dit zal zich altijd terugbetalen in een betere vindbaarheid en hogere conversie!

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel