Is jouw bedrijf klaar voor de komst van het Internet of Things?

Techneuten en marketeers praten er al jaren over: Het Internet of Things (IoT). De opkomst en groeiende populariteit van producten als Google Home en Amazon Echo doen vermoeden dat het IoT in 2017 een vlucht gaat nemen.

Volgens originele schattingen zouden er in 2020, 50 miljard apparaten aangesloten zijn op het IoT. Hoewel deze schattingen zijn bijgesteld naar bijna 30 miljard apparaten, spreken we alsnog over een miljarden industrie in de nabije toekomst. Dit zal onvermijdelijk een impact hebben op de manier van zakendoen, je personeelsbestand en je digital marketing. Is jouw bedrijf er klaar voor?

In de volgende zeven punten leggen we je uit op welke manier het IoT een impact kan hebben op jouw bedrijf en geven we richting aan om je klaar te maken voor de (digitale) toekomst.

1.    Data

Zowel marketeers als ondernemers zijn gek op data. Het vormt de basis van de digital marketing. Consumenten communiceren met IoT apparaten op geheel nieuwe wijze, waarbij interactie, efficiëntie, productiviteit en klantgerichtheid voorop staan. Hierdoor komen er meer data beschikbaar dan ooit tevoren. ¨Smart¨ apparaten zijn in staat om consumentengedrag en patronen te volgen, te onthouden en wellicht zelfs van deze patronen te leren en ze te voorspellen. Hierdoor kunnen ze intelligente product-aanbevelingen doen en zoekopdrachten op innovatieve wijze aanpassen aan wensen van de gebruiker.

Bedrijven kunnen gebruik maken van deze data en op data gebaseerde inzichten als basis voor een effectieve digital marketing. Tevens is het een manier om de doelgroepen beter en specifieker te leren kennen op kwalitatief niveau. Ook dat komt uiteraard de digital marketing ten goede. Het is hoogstwaarschijnlijk dat het IoT straks data genereert over alle stappen van het koopproces. Van onderzoek tot daadwerkelijke aanschaf. Hoe meer we daar als ondernemers en marketeers over weten, hoe gerichter we kunnen inspelen op de markt.

De laatste en beste IoT ontwikkelingen zullen jou en je werknemers in staat stellen om grootschalige klussen, zoals data-analyse en management, sneller en preciezer uit te voeren. Het kan zijn dat je minder werknemers nodig hebt, of je bent in staat met hetzelfde aantal mensen veel sneller uit te breiden.

2.    Voorraad beheer en management

Het is waarschijnlijk dat het IoT het voorraadbeheer en -management van bedrijven ingrijpend gaat veranderen. Als je bedrijf afhankelijk is van distributie, productie of opslag, gebruik je waarschijnlijk al scanners en andere hightech apparaten als middel om de inventaris per item in de gaten te houden. Daar komen nog steeds mensen aan te pas. In de nabije toekomst, zijn smart apparaten waarschijnlijk in staat deze inventaris volledig automatisch bij te houden.

Dat geeft meer tijd voor je werknemers om belangrijkere taken die een menselijk brein vereisen uit te voeren. Het gaat niet alleen meer om een ´smart huis´, maar ook om een ´smart kantoor´ en een ´smart warehouse´.

3.    Remote werken

Als je onderneming niet te maken heeft met een fysieke inventaris, kan het IoT deuren openen naar nieuwe mogelijkheden van werken op afstand. Doordat er meerdere en verschillende apparaten verbonden worden met hetzelfde netwerk, zijn je werknemers (op afstand) beter verbonden dan ooit tevoren. Het zou kunnen dat remote werknemers geheel nieuwe taken op afstand kunnen uitvoeren, doordat ze vanuit hun locatie kunnen inloggen op de apparaten in het kantoor of op de werkvloer.

Werknemers die op afstand kunnen/mogen werken zijn doorgaans gelukkiger en productiever. Werken op afstand kan dus ook op die manier bijdragen aan de effectiviteit van je bedrijf.

4.    Snelheid en toegankelijkheid

Consumenten krijgen toegang tot nieuwe vormen van onderzoek doen naar en het daadwerkelijk kopen van producten. De koopcyclus neemt daardoor waarschijnlijk af in lengte. Consumenten zullen, met een klein aantal gesproken zinnen vrijwel direct het exacte product wat ze zochten, kunnen vinden en bestellen. Ze zullen ook verwachten dat het product sneller geleverd wordt, aangezien dat de trend is bij vrijwel alle technologische vooruitgang. Gelukkig kunnen jouw partners, leveranciers en logistiek de klant ook steeds sneller bedienen. Zij hebben immers dezelfde techniek tot hun beschikking.

5.    Effectiviteit en productiviteit

Het gaat niet allemaal uitsluitend om snelheid, het gaat er ook om méér dingen gedaan te krijgen in minder tijd. In aanvulling op snelheid en toegankelijkheid, stuurt technologische evolutie ook aan op productiviteit en efficiëntie. Verlies daarbij gemoedsrust en handigheid niet uit het oog. Ooit werd als voorbeeld van het Internet of Things het automatisch aanvullen van de koelkast genoemd. Hoewel dat technisch wellicht mogelijk is, blijkt de consument graag controle te houden over wat er in de koelkast komt. Een stukje gemoedsrust. Anderzijds blijkt er wel een behoefte aan snelheid en efficiëntie door bijvoorbeeld het gebruik van Amazon Dash, waarbij je met letterlijk een druk op de knop je favoriete producten in huis haalt.

Bij de ontwikkeling van nieuwe producten is het interessant om eens na te denken over samenwerkingen tussen verschillende sectoren. Bijvoorbeeld de bouw in combinatie met elektronica voor de ontwikkeling van ´smart homes´. Benader productontwikkeling en digital marketing vooral vanuit de oogpunten van handigheid, efficiëntie, productiviteit en gemoedsrust. Er is technisch veel mogelijk, maar levert het ook daadwerkelijk een bijdrage?

6.    Nieuwe behoefte vanuit de markt

Consumenten die recent toegang hebben gekregen tot, en bekend zijn geraakt met nieuwe apparaten, zullen nieuwe behoeftes krijgen. Ze willen dingen bezitten waarvan ze eerder niet wisten dat ze die wilden, en ze zullen meer verwachten bij elke nieuwe aankoop die ze doen. Smart apparaten zullen de nieuwe standaard worden voor huishoudelijke apparaten, gadgets en wellicht zelfs dingen zoals meubels.

Consumenten zullen ook gaan vragen om meer integratie en efficiëntere hulpmiddelen. De vraag naar accessoires die helpen hun nieuwe ´smart home levens´ simpeler en efficiënter te maken zal groeien. Een mooi voorbeeld is de parrot pot. Deze pot geeft je planten automatisch water en laat je weten als het tijd is om je plant extra voeding te geven.

Als ondernemer is het de tak om met innovatieve ideeën te komen om behoeften van de toekomst ook werkelijkheid te laten worden. Voor digital marketeers ligt er de schone taak om mensen bewust te maken van de nieuwe, bijna onbegrensde, technische mogelijkheden.

7.    Nieuwe werknemer behoefte

Het is goed mogelijk dat IoT apparaten een deel van je werknemers kunnen vervangen, of dat die werknemers andere taken op kunnen pakken. Maar het is ook een plausibel scenario dat je nieuwe teamleden nodig hebt. Experts in IoT hebben dadelijk een positie in alle grote bedrijven en werk als ondersteuning voor MKB-bedrijven. Hetzelfde geldt voor data analisten en experts in digital marketing. Deze experts hebben vaak een hoog uurtarief, maar dat betaalt zich dubbel en dwars terug in de resultaten die je uit de investering haalt.

Het uitstippelen van een tijdspad

Hoe snel ontwikkelt de IoT technologie? Eerdere schattingen bleken in retrospectief wat ambitieus. Zij overschatten hoe snel consumenten klaar waren om deze apparaten te incorporeren in het dagelijks leven. In plaats daarvan heeft het Internet of Things een geen vliegende start gehad, maar met twee grote ´home base´ apparaten op de markt en nog veel meer die eraan komen, is het aan te nemen dat 2017 het jaar gaat worden waarin IoT apparaten snel in populariteit toenemen, waarbij minstens een derde van de huiseigenaren een smart apparaat bezit.

Hoe kan Brandpit je helpen?

Na 2017 is het lastig een tijdlijn te voorspellen. Maar verandering komt er zeker aan. De vraag is, loop je voor of achter op je concurrentie als die tijd aanbreekt?
Brandpit kent professionals in alle aspecten van digital marketing, die ook jouw bedrijf kunnen voorbereiden op de komst en groei van het Internet of Things.
Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op. Dan drinken we een kopje koffie en bekijken we gezamenlijk wat er nodig, haalbaar en uitvoerbaar is.

"/>
Danne de Vries06-41275811

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel