Hoe leiden CDO’s de digitale transformatie?

Stelling: Als er één rol in het hoger management is die als absoluut doel heeft om zichzelf overbodig te maken, is het de Chief Digital Officer.

Per definitie zijn CDO’s verantwoordelijk voor het creëren van een holistische samenwerking tussen alle afdelingen op het digitale vlak. Wanneer de hele organisatie een volledig digitale mindset heeft en de verschillende silo’s niet meer bestaan, houdt de rol van de CDO op. Maar de meeste organisaties zijn nog niet zo ver.

In veel organisaties is er niet 1 persoon die verantwoordelijk is voor de digitale transformatie. Vaak wordt de verantwoordelijkheid gedeeld door CIO’s, CMO’s en soms financiële en operationele managers. Het gevaar bij een dergelijke opzet is dat men niet genoeg tijd en budget heeft om het onderwerp goed op te pakken, dus blijven initiatieven binnen de eigen silo. Waardoor afdelingen juist verder van elkaar verwijderen. Daarom is het handig om een CDO te hebben die puur en alleen voor dit doel in het leven is geroepen: silo’s afbreken en een volledig geïntegreerde digitale transformatie bewerkstelligen.

Hoe doen CDO’s dat?

De CDO beweegt zich moeiteloos tussen de vakgebieden van de CIO, CEO en soms CMO: hij kijkt over alle afdelingen heen om de digitale transitie van systemen, productie, marketing, sales, operations en cultuur vorm te geven. Tegenover deze blik inwaarts, staat dat hij erg klantgericht is. De klanten en business partners moeten uiteindelijk de vruchten plukken van deze digitale transformatie.

Hoewel de rol van de CDO nog niet zo oud is, heeft PWC een onderzoek gedaan naar de achtergronden van deze managers. 34% van de CDO’s heeft een marketingachtergrond en 17% komt vanuit sales. Overige achtergronden, zoals technologie, consultancy of academisch, nemen elk een veel kleiner percentage voor hun rekening.

Afhankelijk van de achtergrond van de CDO en het vakgebied van de organisatie, kan de functieomschrijving variëren, maar in grote lijnen komt het altijd op het volgende neer:

  • Weten waar we heen gaan: leiderschap is onontbeerlijk in het wijzen van de weg.
  • Het bepalen, vertalen en zichtbaar maken van de digitale en personele roadmap.
  • Het samenwerken met en coachen van de uitvoerende collega’s gedurende de digitale transformatie.
  • Het tussendoor meten van successen van digitale initiatieven en eventueel bijsturen.
  • Omzet laten stijgen en/of kosten laten dalen door processen te digitaliseren en automatiseren.
  • Monitoren dat de digitale mogelijkheden in verhouding staan tot de strategische prioriteiten.

Wel of geen CDO?

Het klinkt natuurlijk heel interessant om 1 persoon te hebben die de verantwoordelijkheid draagt voor de begeleiding van alle digitale processen. Maar weegt voor jou de investering op dit moment op tegen de geprojecteerde opbrengsten? Voel je niet alleen: slechts 6% van de top 1500 Amerikaanse bedrijven had een CDO in dienst in 2015. Wel is de functie exponentieel groeiende, dus verwacht hogere percentages in 2016.

Wat bepaalt het succes van de CDO?

Er is geen universele blauwdruk die elke digitale transformatie tot een succes maakt. Wat wel opvalt is dat 90% van de best presterende organisaties een hoog ‘Digitaal Quotiënt’ hebben. Dit houdt in dat de digitale mindset in elke laag van de organisatie is doorgesijpeld. Om dit te kunnen bewerkstelligen, moet de CDO (of leiders van het digitale projectteam) nauw samenwerken met de rest van het hoger management, een gedurfde visie hebben en het grote plaatje altijd in de gaten houden. Zonder deze instelling blijft de digitale transformatie slechts een hippe term en wordt het nooit een concreet plan van aanpak.

Nu klinkt het heel somber voor de CDO: wanneer jij je werk goed doet, maak je jouw rol overbodig. Maar dat betekent niet dat hij alleen maar een knuppel in het hoenderhok gooit en vervolgens vindt dat anderen de veren mogen opruimen. Hij is dé transitiemanager van een hele organisatie. De CDO verandert de hele insteek van een bedrijf, waardoor ieders functie en rol gaat veranderen. En dat is geen taak die licht opgenomen moet worden of die hij in zijn eentje kan vervullen. Daar zitten te veel facetten aan die geen persoon in zijn eentje aankan. Kijk naar hoe een Digital Manager de weg vrijmaakt voor een digitale transitie of de Senior Audience Manager die alle focus op de klant legt, zodat deze niet vergeten wordt. Door op deze manier de silo’s neer te halen, alles vanuit een digitaal perspectief zien en collega’s mee te nemen in de digitale wereld, is de CDO geen wegwerp-manager. Integendeel, de nalatenschap is een gezonde, efficiënte organisatie die future-proof is en concurrenten het nakijken geeft.

Ben jij toe aan transformatie?

BrandPit heeft een duidelijke visie op hoe dit aan te vliegen en staat daarin haar klanten met raad en daad bij. Onze de professionals kijken daarbij met een frisse blik naar de organisatie. Zonder rapporten, maar met een pragmatische aanpak. Neem contact met ons op wanneer je klaar bent voor de echte digitale transformatie.

"/>
Danne de Vries06-41275811

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel