Mobile Digital Marketing Strategie

‘Mijn website is responsive, dus op een mobile device zit ik wel goed.’ Hoe vaak heb je dit al gehoord? Hoe heb je uit kunnen leggen dat dit slechts een startpunt is en niet gelijk staat aan een mobile digital marketing strategie? Dat de campagne die op een desktop of laptop is gemaakt niet op dezelfde manier wordt beleefd op een mobile device? Daarom geven wij nu een aantal tips en trucs voor het maken van een zo goed mogelijke mobile digital marketing strategie.

Mobile vriendelijke website

Zoals hierboven al aangegeven is een responsive website het startpunt voor elke website. Is je website nog niet responsive: Ga je schamen en zorg dat je dit zo snel mogelijk regelt! Houd er dan ook rekening mee dat de laadtijden acceptabel moeten zijn op een mobile device en dat de site daadwerkelijk gebruiksvriendelijk is. Er zijn verschillende tools, zoals Google AMP, die alle onnodige zaken van je mobile website afhalen zodat de laadtijden kort blijven, datagebruik wordt beperkt en de gebruiksvriendelijkheid wordt gewaarborgd.

Verdeel en heers

Het is inmiddels welbekend dat de witruimte, subkopjes en lijstjes handig zijn in je online uitingen, maar voor mobile gebruikers geldt dit des te meer. Zorg ervoor dat je online teksten in hapklare brokken gepresenteerd worden omdat men op een mobile device meer geneigd is om teksten te scannen. Houd het overzichtelijk in 1 kolom, wissel visuals af met tekst en verlang niet van je lezers dat ze moeten in- of uitzoomen.

Hou het kort

Nogmaals, mobile gebruikers scannen teksten in plaats van een boekwerk in detail te lezen. Dus moet je de afweging maken: wil ik mijn tekst SEO-vriendelijk maken door er minimaal 300 woorden in te zetten of wil ik mijn lezers op een mobile device geboeid houden? Als je voor de tweede optie wil gaan: Hou het kort! Knip je lange blog op in kleine stukken van bijvoorbeeld 100 woorden en maak snel je punt.

Let op je gebruik van afbeeldingen

Afbeeldingen zijn altijd fijn om je tekst te ondersteunen en om wat afwisseling in je pagina te brengen. Maar let erop dat de afbeeldingen goed meegaan op je mobile site. Zijn deze goed zichtbaar, te groot of te klein? Staat er tekst in die wegvalt op een mobile device of schuift het over een stuk van je tekst heen? Door hier net dat stukje extra aandacht aan te besteden, wordt de mobile beleving beter en vraag je je lezers geen concessies te doen.

Maak slim gebruik van video

Let eens op de populairste vloggers van de afgelopen tijd. Zij verdienen veel geld door alleen maar in een video te vertellen hoe hun dag was of wat zij opvallend vinden. Men vindt het kennelijk interessant om een filmpje te zien en blijven trouw aan degene die ze volgen. Waarom maak je hier dan geen gebruik van? Het hoeft geen hele ingewikkelde (lees: dure) productie te worden. Tegenwoordig zijn er bijzonder veel apps en programma’s om video’s te bewerken die opgenomen zijn met een mobiele telefoon. Zorg er in ieder geval voor dat de inhoud de moeite waard is en je zal zien dat het zijn vruchten af gaat werpen.

Begrijp mobile search

Alles is net even anders via een mobile device. Zo ook de manier waarop iemand zoekt. Wanneer je alleen focust op bepaalde keywords, kan het zijn dat je voorbij gaat aan de hele context waarin iemand zoekt. Verplaats je in de schoenen van je ideale klanten en bedenk op welke manier zij op zoek gaan naar jouw bedrijf. Hoe zou jij zoeken als je niet wist dat jouw bedrijf bestond en hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt?

Social Media

Zeker op mobile devices is men eerder geneigd om te werken met apps in plaats van te browsen op het internet. Zorg er dus voor dat de apps waarin jouw bedrijf een account heeft (veelal social media apps) zijn geoptimaliseerd. Sterke call-to-actions, een duidelijk overzicht van wat je bedrijf doet en kan en alle contactinformatie direct gebruiksklaar. Jouw taak dan om direct te reageren op vragen of klachten en je customer experience zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen.

Nu is dit geen volledige lijst en betekent het niet per definitie dat de klanten naar je mobile website toe rennen wanneer je alles hebt geïmplementeerd, maar het is een zeer bruikbaar startpunt. Maar elke website is anders, dus kijk eens kritisch naar je mobile website en pas deze zo aan dat er op geen enkele manier obstakels zijn om jouw online doelen te behalen.

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel