Gezondheidszorg leidend in Digital Marketing?

Dat de gezondheidszorg niet voorop loopt in de digitale wereld, is een feit. Dit kan komen doordat men bang is dat gevoelige informatie over patiënten op straat komt te liggen (kijk naar de commotie rond het Elektronisch Patiënten Dossier) of dat systemen niet goed op elkaar aansluiten en dat de nodige kosten en dubbele administratie met zich meebrengt. Wel worden gezondheidsprofessionals zich steeds meer bewust van de mogelijkheden die de digital marketing ze kan bieden en willen ze graag stappen maken.

Zeker nu de sector zelf het belang in gaat zien van digitale vernieuwing: Amerika gaat 30 miljard investeren in 2018!

Gezondheidszorg vooruitstrevend!

Nu wordt er in de praktijk van bijvoorbeeld een fysiotherapeut steeds vaker gebruik gemaakt van tablets om bepaalde handelingen, procedures, oefeningen of medicaties uit te leggen. Maar ook op grotere schaal wordt er flink ingezet op nieuwe technologieën.

Door slimme digitale oplossingen kan zorg goedkoper worden of in ieder geval een minder zware wissel trekken op de vergrijzende samenleving. Heb jij in jouw organisatie al gedigitaliseerd en geoptimaliseerd? Of zie jij de invloed van digitaal binnen de praktijk van jouw huisarts, fysio- of andere peut al doorkomen?

Ook gaat de cloud (EPD) steeds vaker gebruikt worden om alle facetten van een behandeltraject in bij te houden: van behandeling, gezondheidsmanagement, medische zorg en preventieve medicatie. Dus 1 systeem, geen gedoe en scheelt een jas aan werk en dus kosten.

De mogelijkheden zijn eindeloos, want wanneer de gezondheidszorg als sector deze grote stappen gaat zetten, moet jij als gezondheidsprofessional niet alleen meegaan met deze veranderingen, maar ze zelfs voor zijn, zodat je jouw doelgroep eerder bereikt dan je concurrent.

In vijf stappen naar succesvolle digital marketing

Om het gat van gemiddeld twee jaar te dichten dat de gezondheidszorg digitaal gezien nu nog achterloopt op andere sectoren, is een vijftal stappen wellicht zinvol om aan te reiken. De kloof moet gedicht worden en je wil je onderscheiden van je concurrenten.

  1. Ken je markt

Daag je klanten uit om zelf via online kanalen de conversatie te starten. Stel vragen of leg een propositie voor. Wanneer het gesprek start vanuit de klant, kan je goed zien waar de vragen en problemen liggen en kunnen gezondheidsprofessionals deze sneller en makkelijker adresseren. Bovendien kan je de vaak gevraagde informatie online beschikbaar maken als Frequently Asked Questions, wat alleen maar goed is voor je vindbaarheid.

En let op; we hebben het over klanten. Echt waar. Klanten! Het systeem duwt ons er in en er is geen ontkomen meer aan. Patiënten zijn klanten, meer dan ooit en we hebben nog geen idee van wat daardoor komen gaat . Echt niet!

  1. SEO en responsive

We moeten verder dan 2 jaar terug in de tijd gaan om het belang van SEO te onderstrepen, maar het is wel nodig als we naar het gros binnen de gezondheidszorg kijken. Denk goed na over de zoektermen waar je op gevonden wilt worden: zoeken patiënten op ‘bariatrische chirurgie’ of ‘operatie tegen overgewicht’? Laat vervolgens een vakinhoudelijke SEO-expert deze content verzorgen. Zo houd je je digital marketing, medisch gezien accuraat en word je makkelijker gevonden dan je concurrenten. Ook zorgt deze expert voor een responsive website, wat natuurlijk een vereiste is tegenwoordig.

  1. Creëer de vraag naar je zorg

Dit betekent niet dat je mensen ziek moet maken zodat ze naar je toekomen (dat zal de ethische commissie waarschijnlijk niet leuk vinden), maar dat jouw praktijk/ziekenhuis/instelling de voorkeur krijgt voor de behandeling wanneer iemand al iets mankeert. Wees daarin kritisch over je eigen diensten en service en zorg ervoor dat deze informatie goed vindbaar is. Pas je dienstverlening aan waar nodig en mogelijk als blijkt dat je fundamenteel slechter scoort dan een concurrent. (red. Een breed uitgemeten review over heroïne productie ten behoeve van verkoop bleek een minder sterk verhaal.) En vraag continue feedback van je klanten waarvan je de positieve online kan uitdragen.

  1. Betrek je klanten bij je social media

Gebruik Facebook en Twitter om gesprekken te starten (zoals punt 1) of upload vakinhoudelijke interviews of uitleg van aandoeningen of behandelingen op YouTube waar mensen op kunnen reageren. Wanneer je hier consequent mee omgaat en iedereen persoonlijk te woord staat, zal men sneller geneigd zijn om een positieve recensie te schrijven of 5-sterren te geven. Hier mag ook om gevraagd worden! Zo werd er tijdens een operatie live tweets verstuurd over de handelingen zodat men kon volgen wat er gebeurde. Maar je content hoeft niet altijd serieus te zijn: Verpleegsters die plezier maken met (jonge) klanten zijn altijd vertederend.

  1. Meten is weten

Houd goed de statistieken in de gaten om te zien waar klanten veel op reageren, positief of negatief. Met deze data kan je de digital marketing steeds verbeteren om een optimale online vertegenwoordiging te kunnen zijn in je specifieke vakgebied. Big Data is here to stay!

En onthoud: klanten zijn erg dankbaar bij een positieve uitkomst van de behandeling welke bijzonder goed ingezet kan worden om je digitale aanwezigheid extra kracht bij te zetten. Wees trots op je mooie werk en gebruik deze waardering in je voordeel!

"/>
Danne de Vries06-41275811

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel