FMCG niet zo fast in de Digital Marketing?

Dat bij de kassa’s van de supermarkt een bak staat met aanbiedingen en ‘meepakkers’ zijn we allemaal wel gewend. Het is namelijk aangetoond dat men aan het einde van de boodschappentrip veel gevoeliger is voor dit soort acties. Maar waarom zien we dit online dan veel minder vaak terug?

De FMCG lijkt te worstelen met hoe ze om kunnen gaan met de digitalisering van de wereld en daarmee ook het shoppen. Een social media manager aanstellen kan al helpen om de eindeloze stroom aan berichten op de verschillende kanalen te behandelen, maar hiermee worden niet alle mogelijkheden uit de digital marketing benut.

Hoe dan wel?

Dat iemand met een drukke baan, 3 kinderen en een rijk sociaal leven geen zin heeft in een diepgaande connectie met de pesto-leverancier van de supermarkt is te begrijpen. Maar je hoeft geen existentiële debatten over een weer te snapchatten, er zijn namelijk andere (en veel effectievere) manieren om toch een binding met je klanten te krijgen:

Blijf in gesprek met je klanten

De tijd dat je als FMCG’er alleen maar zendt is voorbij. Je consumenten zijn geen couch potatoes die alles slikken wat op tv te zien is. Ze hebben vragen, klachten of complimenten en zoeken de mens achter het merk. Begin het gesprek en blijf communiceren met je klanten.

Zoek de betrokkenheid op

Laat zien dat je de klant kent en prikkel ze met gepersonaliseerde aanbiedingen tijdens het verkoopproces. Bied ze eenmalige kortingen op eerder gekochte producten of ‘deze crackers zijn lekker bij de kaas die al in je digitale winkelmand ligt’.

Data is king!

Weet wat je klanten kopen, wat niet, waarom niet, waarom ze afhaken in welke webshop hoe ze reageren op cross-selling en alles wat je nog meer te weten kan komen. Zo kan je per kanaal en per retailer een geoptimaliseerd pakket aanbieden wat je digital marketing alleen maar ten goede kan komen.

Research en focus groepen

Als je het gesprek met je klanten al goed bent aangegaan, kan je een aantal trouwe volgers uitnodigen voor een speciaal projectteam. Hierin kan je hun feedback verwerken, nieuwe ideeën pitchen en misschien een product uitproberen. Zo heb je meteen de doelgroep te pakken en deze verheven tot digital ambassadeurs.

Breid je customer experience uit

Je kan meer zijn dan alleen je product. Zijn er manieren waarop je je merk aan een gerelateerde productgroep kan verbinden, multi-channel advertising of nieuwe toepassing voor je product? Ga samenwerkingsverbanden aan met leveranciers van havermout, gedroogde vruchten en noten om je yoghurt als ontbijtproduct in de markt te zetten. Of maak een online game of app om kinderen kennis te laten maken met je nieuwe snoepgoed.

Trends

En houd in je digital marketing altijd in de gaten dat er trends zijn. Nu zijn veel mensen in de ban van gezond, biologisch en ‘eerlijk’ eten, maar men is ook druk en heeft geen tijd voor een eigen moestuin, dus hoe kan jouw merk inspringen op dit gat?

Ook verwachten ze een persoonlijke, op maat gemaakte ervaring waarin JIJ vertelt wat ze nodig zouden kunnen hebben in plaats van dat ze zelf door de donkere krochten van een webshop moeten zoeken naar de ‘low-fat, low-carb, no-sugar, home-made crackers’.

Deze manier van digital marketing kan een volledige ommezwaai zijn van de manier waarop je merk nu is ingericht, maar het is wel ingericht op de huidige samenleving. En deze verandert nooit terug in de tijd.

Hello Hello fresh! Goeden avond Matthijs’ maaltijd box! Ik heb nooit eerder zo vaak “Pastinaak” gehoord sinds deze trend. En hij slaat in als een bom!

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel