Digital marketing van de reisindustrie voor de financiële sector?

De reisindustrie loopt al jaren voor op allerlei andere sectoren. Zo is het in 2016 al 20 jaar geleden(!) dat Expedia is gestart met het exclusief online aanbieden van reizen. Binnen 4 maanden wisten ze al een wekelijkse omzet van 1 miljoen dollar te genereren. Dus moesten de concurrenten zich als de bliksem aanpassen en ook hun reizen online gaan aanbieden.

Als we kijken naar de financiële sector, zien we dat deze impuls nooit in deze mate heeft plaatsgevonden. Met als gevolg dat er pas redelijk recent apps zijn gekomen om inzicht te krijgen in je financiële situatie en maken beleggingsfondsen eindelijk portals waarbij klanten zelf realtime inzicht krijgen in hun aandelen. Als we het hebben over ‘de klant staat centraal’ kan de digital marketing van de financiële sector nog veel leren van de reisindustrie.

Data-gedreven digital marketing

We blijven er maar op hameren: digital marketing kan alleen goed ingezet worden wanneer de Big Data optimaal wordt gebruikt. Het verzamelen van zo veel mogelijk informatie om hier uiteindelijk de meest relevante conclusies uit te trekken. Wat verlangen de klanten van je? Wanneer willen ze welke informatie tot hun beschikking hebben? Welke interactie zoeken ze met je organisatie? Speel hier slim op in en geef het volk wat ze vraagt.

Mobile first

In 2016 wordt verwacht dat het omslagpunt komt dat meer dan 50% van de reizen geboekt worden vanaf een mobile device in plaats van een desktop of laptop. Wanneer deze trend doorzet, zal het niet lang duren voordat dit ook het geval is bij de financiële sector. Let er dan heel goed op of jouw mobiele omgeving hier klaar voor is. Kijk niet alleen naar de technische mogelijkheden of dat je app alleen datgene doet wat minimaal wordt verwacht. Gebruik deze app om een relatie op te bouwen met je klant. Dit moet het laagdrempelige portaal zijn naar alle diensten die je financiële organisatie aanbiedt en die de klant moeiteloos kan aanspreken. Met deze allround app heb je meteen je perfecte salespitch te pakken voor je digital marketing.

Het is dezelfde klant!

De klanten van de financiële dienstverlening en van reisorganisaties zijn dezelfde mensen. En deze mensen hebben bepaalde verwachtingen van hoe organisaties met hen omgaan. Zo is uit onderzoek onder reizigers gebleken dat zij 6 digital eisen hebben die gesteld worden aan een reisorganisatie. En deze kunnen we dus ook ombuigen naar de financiële sector:

  1. Men wil dat hun instellingen en voorkeuren altijd bijgehouden worden.
  2. Men wil updates van wijzigingen in hun reis/financiële situatie.
  3. Men wil suggesties en tips ontvangen voor het beter inrichten van de reis/financiën.
  4. Men wil op elk apparaat dezelfde ervaring hebben.
  5. Men wil altijd en overal inzicht kunnen hebben in hun reis/financiën.
  6. Men wil realtime informatie ontvangen gebaseerd op de omgeving en ontwikkelingen.

Om deze 6 eisen in te kunnen willigen, is een uitgebreide digital marketing onmisbaar en is het essentieel om de hele organisatie te betrekken bij de implementatie van een ‘digital first’-mentaliteit. Wil jij met ons sparren om je dienstverlening onderscheidend te laten zijn?

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel