De Gap van Digital Marketing

Herkenbaar? Jij, iemand van HR, een lijnmanager en een willekeurige andere persoon hebben de behoefte uitgesproken voor het aannemen van een nieuwe collega binnen het Online of Digital Marketing team. Jullie hebben de vacature geschreven en de must-haves en nice-to-haves bepaald. Omdat je bedrijf natuurlijk zo gaaf is, zullen de sollicitaties binnenstromen en binnen een week start de perfecte kandidaat. Maar na 3 maanden is er nog niemand in de buurt van je perfecte profiel gekomen. Heb jij te hoge eisen of zijn de kandidaten kieskeurig?

Een perfecte match?

Net als in een ‘echte’ relatie, is het soms geven en nemen. En is degene die op papier perfect zou moeten zijn, toch niet de match die je hoopte. Wees dus ook kritisch naar jezelf, naar de functie die je aanbiedt en alle zaken daaromheen. Het kan best zijn dat jouw perfecte E-Mail Marketeer hier minimaal 4 jaar ervaring in moet hebben in een soortgelijke branche. Die alle ins en outs weet en een ware tovenaar is in conversieverhoging. Natuurlijk wil jij deze persoon aannemen! Maar ga eens aan de andere kant van de tafel zitten.

Is wat jij aanbiedt wel zo interessant voor deze kandidaat? Nu hebben we het niet alleen over salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook over doorgroeimogelijkheden. Deze topper heeft zich in 4 jaar opgewerkt tot de ervaren E-Mail Marketeer die hij/zij nu is. Als deze persoon dus zo ambitieus is, waarom zou de overstap naar een andere werkgever een optie zijn wanneer de werkinhoud hetzelfde blijft? Dan zouden bepaalde andere voorwaarden doorslaggevend moeten zijn om de switch te maken. Maar wil jij een medewerker in dienst hebben die alleen kijkt naar het geld? Die is ook zo weer weg wanneer een ander nog meer biedt.

War for Talent

De term ‘war for talent’ is al een geruime tijd in gebruik, maar lijkt bij Digital Marketing relevanter dan ooit. Als je de beste talenten wilt aantrekken, wat heb jij dan te bieden? Slechts 22% van de top 750 globale advertentiebedrijven geven aan een programma aan te bieden om de skills van hun medewerkers te verbeteren. En dat terwijl 71% aangeeft dat hun Digital Marketing op sommige vlakken matig presteert. Nu ontstaan er steeds meer programma’s om digitaal talent op te leiden, onder andere door Thuiswinkel.org en zijn er gecertificeerde opleidingen bij hogescholen Windesheim, Saxion, Avans, TIO en Hogeschool van Amsterdam.

Dus waarom ben je nog op zoek naar degene die de ervaring al heeft? Neem een enthousiaste starter aan met maximaal 2 jaar werkervaring, maar die qua persoonlijkheid helemaal past binnen jouw organisatie. Bied hem/haar de opleidingen die nodig zijn om de rol uiteindelijk naar eigen inzicht te kunnen invullen. Je zal zien dat deze persoon ook voor een volgende stap eerder binnen je organisatie zal kijken omdat de opleidingen hier mogelijkheden toe geven. Zo bouw je een reputatie op voor je organisatie waarin medewerkers tevreden zijn, alle kansen krijgen en zich kunnen blijven ontwikkelen. Wie weet staan de mensen straks wel in de rij om bij je te mogen werken!

"/>
Danne de Vries06-41275811

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel