De 10 Noodzakelijke Skills voor Digital Marketeers

In een eerder blog, spraken we al over de gap die is ontstaan tussen de opleidingen die aangeboden worden op het gebied van Digital Marketing en waar de kennisbehoefte ligt bij de zakelijke markt. Omdat zeker het vakgebied van Digital Marketing sneller verandert dan dat opleidingen er een curriculum voor kunnen maken, is het goed om in ieder geval de 10 noodzakelijke skills van een Digital Marketeer in beeld te hebben, ongeacht de laatste technologische mogelijkheden. Dus opleiders: Maak aantekeningen!

1. Schrijven en copywriting

Het is handig als een Digital Marketeer in ieder geval de basiskennis heeft van hoe je overtuigend kunt schrijven voor websites, blogs en social media. En dat natuurlijk in foutloos Nederlands. Wat leest lekker voor welk medium en hoe bind je klanten?

2. WordPress

Tegenwoordig zijn een overweldigend groot deel van de websites gebouwd in WordPress, dus is kennis van de werking hiervan essentieel. Het kost bijzonder weinig tijd om te ontdekken hoe je een blogtekst ingepland krijgt, dus heb je de kern al te pakken. Met WordPress als basis kan later doorgepakt worden naar ingewikkeldere CMSen als Drupal of Magento.

3. Fotobewerking

Net zoals je bij WordPress niet alle technische achtergronden hoeft te weten, is het niet nodig om een cursus grafische vormgeving te volgen. Toch is basiskennis van Photoshop (of een ander programma) wel essentieel voor kleine aanpassingen, zoals het toevoegen van een titel over een foto of het aanpassen van de witbalans.

4. HTML

Wanneer je een blog op een bepaalde manier wilt opmaken die niet in de standaard-opties zit, is wat basiskennis van HTML de manier om voor elkaar te krijgen wat je wilt. Het aanpassen van de breedte van een kolom, kleuren van teksten of links aanpassen of het vergroten van de witruimte zijn allemaal snel op te pakken. Ook goed om meteen de rol en het belang van CSS mee te nemen.

5. MailChimp of vergelijkbare e-mailmarketing tools

Zie punt 2: dergelijke mailprogramma’s worden zo ontzettend veel gebruikt in de e-mailmarketing, dus is het handig om te weten hoe je een campagne kan opzetten en (misschien nog wel belangrijker) de analytics kan interpreteren.

6. Google Adwords

Veel organisaties maken gebruik van Google Adwords om bovenaan de zoekresultaten terecht te komen. Een slechte campagne kan veel geld kosten en weinig opleveren, dus wederom is basiskennis sterk aan te raden. Nog beter: zorg ervoor dat je Google Certified wordt!

7. Facebook adverteren

Binnen Facebook is het bijzonder goed te doen om hele specifieke doelgroepen te targetten, maar het kost wat tijd en energie om dit goed in te regelen. Ook hier geldt dat het interpreteren van de analytics de sleutel is tot het verbeteren van de campagne.

8. Social Media Marketing

Anders dan adverteren via een Social Media kanaal, is het zeer belangrijk om de interactie aan te kunnen gaan met je klanten. Hoe ga je om met vragen, klachten of andere uitingen? Weet je mensen aan je te binden of blijf je alleen maar zenden?

9. Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

In tegenstelling tot SEA in punt 6 is SEO ‘gratis’. Het is gratis in die zin dat het niet direct geld kost, maar daar staat natuurlijk wel een tijdsinvestering tegenover. Weet wat title tags, keywords en de alt text bij afbeeldingen doen voor je organische zoekresultaten en zie je positie verbeteren!

10. Conversie optimalisatie

De onderzoeker in jou wordt wakker: maak 2 landingspagina’s met verschillende call-to-actions en kijk bij welke uiting de conversie het hoogst is. Om dit te kunnen inrichten is eigenlijk kennis nodig van alle bovenstaande zaken, dus zie het als een ultieme test.

Nu is het niet gezegd dat iemand met de basiskennis van al deze onderdelen de ultieme Digital Marketeer is. Iedereen heeft zijn/haar eigen expertises en interesses en je zal misschien liever meer in de copywriting willen duiken dan in Google Analytics. Maar het kan nooit kwaad om deze brede visie te hebben en te gebruiken. Hoe meer je bovenstaande skills kan samenvoegen en verbanden kan leggen, hoe completer je vanuit Digital Marketing strategisch gezien kan worden.

En bovenal, wanneer jij in je studie of opleiding kennis hebt opgedaan van al deze onderwerpen, zal je een streepje voor hebben op andere werkzoekenden. Laat de ‘War for Talent’ maar losbarsten, jij hoeft niet te vechten!

Heb jij in zekere mate kennis van al deze tools en methodieken? Dan maken wij graag kennis met je! Onze opdrachtgevers staan te springen om getalenteerde starters een kans te bieden.

"/>
Danne de Vries06-41275811

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel