Digital transformation

Digital transformation is absoluut geen nieuw concept. We weten het al langere tijd; om te overleven in het huidige digital landschap is verandering nodig.

Het verwachtingspatroon van zowel B2B klanten als de consument veranderd: zij verwachten eigenlijk steeds meer van organisaties of merken, en de producten of diensten die zij aanbieden. Daarbij aan gepersonaliseerd en direct contact, snellere leveringen, relevante content, gemak van retourneren, etc. Voldoet een organisatie niet aan die verwachtingen, dan ben je deze klant heel snel kwijt. En, je moet niet alleen aan die verwachtingen voldoen, maar ook nog eens zichtbaarder zijn dan de concurrent. Succes betekent dus voorop lopen op meerdere gebieden: het bestelproces of het proces waarin de diensten worden geleverd, heldere communicatie over voorwaarden en prijzen, bereikbaarheid van klantenservice, sales, of andere contactpersonen, online zichtbaarheid, noem maar op.

Digital transformation capability

Nieuwe digitale technologie biedt nieuwe mogelijkheden om dit soort bedrijfsprocessen van organisaties zodanig in te richten dat er nog beter voldaan kan worden aan die eisen en verwachtingen van afnemers en gebruikers van de producten en diensten van die organisaties. Een digitale transitie heeft dus grote invloed op klantbeleving, interactie met klanten, bedrijfsprocessen, businessmodellen en het onderscheidend vermogen van organisaties.

Organisaties die erin slagen om opkomende technologieën zoals “Internet of Things”, AI en machine learning toe te passen, stellen zichzelf in staat om beter te presteren dan de concurrent en voorzien beter in de behoefte van de steeds veeleisendere consument.

Vandaag de dag nemen deze organisaties het voortouw. Deze leaders of the pack verzamelen relevante klant inzichten, optimaliseren processen en vernieuwen hun business modellen; ze verhogen hun klant acquisitie en retentie ratio’s en daarmee uiteindelijk ook hun omzet.

Het mag duidelijk zijn: digital business transformation is niet langer een prioriteit, het is een noodzaak. Maar vele organisaties zien hun digital transformation strategy als een doel dat behaald moet worden. We moeten echter beseffen dat digital transformation niet een eenmalige verandering is. Het is niet iets dat simpelweg gekocht kan worden door de nieuwste technologie aan te schaffen. Bij BrandPit geloven wij erin dat digital transformation een capability is in plaats van een fase. Het is een continue reis die constant evolueert, met een digital transformation roadmap, zonder eindbestemming.

Bron: Hoofdstuk 1 – Digitale Transformatie Roadmap, BrandPit


 

Benieuwd wat jouw organisatie nodig heeft om succesvol te transformeren? Waar jullie digitale uitdagingen liggen? Vraag dan een gratis quickscan aan.