Digital marketing

Digital marketing is het inzetten van alle mogelijke digitale kanalen om een product of dienst onder de aandacht te brengen van je doelgroep en/of te verkopen. Online marketing valt onder digital marketing, en is dus niet hetzelfde. Waar online marketing alleen gebruik maakt van kanalen die via internet te benaderen zijn, gebruikt digital marketing ook digitale kanalen zoals televisie en radio.

Digital marketing

De belangrijkste digital marketing kanalen

Voor een digital marketing professional zijn een aantal kanalen absoluut onmisbaar. Uiteraard is het branche-afhankelijk hoe deze kanalen worden ingezet en waar de focus op komt te liggen, maar er zal altijd een mix van onderstaande kanalen worden gebruikt.

Search Engine Marketing (SEM)

Search Engine Marketing is de basis van online en dus ook digital Marketing en bestaat uit twee belangrijke onderdelen, Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).

Search Engine Optimization (SEO) -  SEO kan worden omschreven als het actief optimaliseren van een (mobiele) website door het verbeteren van interne en externe factoren (techniek, content, autoriteit). Het doel is om organisch een hogere ranking in de zoekmachines te bereiken. Het heeft twee belangrijke componenten: on-page (content, titel en url structuren, snelheid en betrouwbaarheid, interne links) en off page (linkbuilding, social media) SEO.

Search Engine Advertising (SEA) -  SEA gaat over het krijgen van bezoekers door het plaatsen van betaalde advertenties op zoekmachines. Het dient als ondersteuning van je website en je SEO-strategie. Deze advertenties werken meestal met een kost per klik of een kost per weergave. de meest bekende tool is Google Adwords.

E-mailmarketing

Hieronder kun je bijvoorbeeld het versturen van een nieuwsbrief scharen, maar ook productaanbiedingen, updates aan je klanten over productontwikkeling of prijsveranderingen en vragenlijsten voor klantonderzoeken.

Social media

Digital marketeers kunnen niet meer om social media heen, deze zijn de laatste jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste online kanalen om te communiceren met de doelgroep. Op de meeste van deze platformen kan worden geadverteerd, op een aantal kan ook op organische wijze interactie worden gecreëerd. Op dit moment zijn dit de belangrijkste platformen: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, TikTok en SnapChat. Maar de wereld van social media verandert continue en snel, dus we zullen vermoedelijk in no-time nieuwe media zien verschijnen waar anderen verdwijnen.

 

Content marketing

Misschien is dit geen kanaal maar het is wel een heel belangrijk middel geworden binnen digital marketing: content marketing. Het is een accelerator van je SEO inspanningen, en een uitstekende tool voor het claimen van bijvoorbeeld thought leadership. Er zijn verschillende soorten digital content waarmee gewerkt kan worden: website teksten, blogs, artikelen, video, infographics, whitepapers, trendreports... de lijst is eindeloos!

 

Digital marketing trends

Digital ontwikkelt zich razendsnel en ten tijden van dit schrijven medio 2020 zal e.e.a al weer veranderd zijn. Voor een digital marketeer een flinke uitdaging, om dit steeds bij te moeten benen: voortdurende digitale ontwikkelingen, nieuwe software, IT die steeds complexer wordt naarmate je organisatie groeit.

Een greep uit de ontwikkelingen die de laatste jaren veel invloed hebben gehad op de manier waarop digital marketing wordt uitgeoefend: marketing automation, smart bidding (google), personalisatie, het creëren van de ultieme customer journey & buyer journey, gamification, het toepassen van data science voor betere marketingresultaten, de invloed van Adblockers en de AVG..... enzovoorts.

Door deze veranderingen verandert de rol van de digital marketeer op hoge snelheid. Want hoewel veel steeds meer geautomatiseerd wordt, is het nog wel aan de marketeer om de optimalisatie te beïnvloeden met informatie, bijvoorbeeld klantgegevens, telefonisch verkregen gegevens etc. Dit zijn allemaal algoritmes die worden gemaakt en bestuurt door de digital marketeer, en die algoritmes hebben het handwerk van vroeger over genomen.

 

Digital Marketing rollen

Waar digital marketing dus tot 1,5 jaar geleden vooral over ‘online’ ging, zie je nu heel duidelijk terug komen dat de functies meer en meer gaan over het brede marketing perspectief. Door o.a. de programmatic ontwikkeling kun je zowel on- als offline kanalen geautomatiseerd inkopen en meetbaar krijgen. Die verrijking aan data zie je niet alleen binnen de marketing kanalen, maar voor in de gehele business. Daarmee is er steeds meer ruimte om te optimaliseren op grotere schaal door bijvoorbeeld data science in te zetten.

De online marketeer (SEA manager, SEO manager, Social Media expert, Display marketeer, Campagne manager, online manager, digital lead, etc) , die zich jaren geleden vooral op performance focusten, kijkt nu weer naar het gehele plaatje, waarin de brandstrategie en UX een belangrijke rol hebben gekregen. Binnen digital marketing en online marketing wordt er dus van je verwacht dat je een brede kijk hebt op marketing, waarbij digital first zal zijn, maar de offline kanalen zeker niet onbelangrijk.

Bekijk onze vacature pagina voor alle actuele digital marketing vacatures.