Is de CDO Passé?

Van: Danne de Vries; danne@brandpit.nl
Aan: Wim van Zijl; wimvanzijl@gmail.com
Op 27 nov. 2020, om 09:39

Onderwerp: Is de CDO passé?

Hi Wim!

Het is inmiddels november. Sinterklaas is in het land. En ben benieuwd hoe het met en bij jou gaat? Ook de pepernoten via bol.com besteld of ontgroeid?

Los van deze hoop in bange dagen voor de kinderen, komt de markt voor grote mensen met horten en stoten tot een nieuw evenwicht. Ik voel nog paniek, maar ik zie ook dat we toewerken naar wat meer rust en overzicht.

Als je het mij vraagt zal in Q1 van 2021 de markt zijn nieuwe vorm wel vinden. Ik zie organisaties langzaam maar zeker de spiegel pakken en zichzelf aankijken. Hoe staan we ervoor qua organisatie. Is de structuur bestand tegen de digitale revolutie die waarschijnlijk het nieuwe normaal vorm geeft? In lijn daarmee gaan organisaties de structuren op MT/ board level ook meer onder de loep nemen. Waar moeten we commercie en IT laten landen nu we de afhankelijkheden van elkaar zo vreselijk zijn tegen gekomen in deze Corona tijd. Er zijn meerdere CDO-plekken opgeheven en hun teams zijn opgenomen in de IT-organisatie.

Interessante beweging. Alles is verbonden. Zijn organisaties in staat om dat verbond te enablen? Hoe kijk jij hiernaar?

Hopelijk is iedereen vooral nog helemaal gezond!

Cioa!
Danne

 

Van: Wim van Zijl; wimvanzijl@gmail.com
Aan: Danne de Vries; danne@brandpit.nl
Op 27 nov. 2020, om 12:34

Onderwerp: RE: Is de CDO passé?

Hi Danne,

Interessante bewegingen inderdaad.

Ik zie bij veel bedrijven dat de hele directie laag behoorlijk wordt opgeschud. Vooral een versimpeling van de beslislaag. Waar voorheen een tienkoppige directie normaal was zie ik een aantal clubs terug naar 3 of 4 gaan en de rest in een managementteam onderbrengen.

Wat betreft digital, dat heeft van oudsher altijd het risico gelopen om uiteen getrokken te worden door marketing of IT. Bedrijven die het al sterk op de kalender hebben staan begrijpen vaak dat dit een vooral strategische functie is welke apart benoemd kan worden. De keuzes hier zijn immers van invloed op de mogelijkheden in de retail, in de marketing en in de backoffice. Een typische CTO ziet dit vaak niet, want deze is van oudsher een enorm IT-georiënteerd persoon.

Voorbeeld: ik werd onlangs benaderd door een grote Nederlandse club waarvan de CTO binnen afzienbare tijd met pensioen zal gaan. Ze hebben nu alle digitale zaken binnen marketing zitten, maar de huidige CDO rapporteert aan de CMO. Deze persoon is niet strategisch genoeg om op managementniveau mee te lopen. Ze zoeken dus voor de CTO-rol iemand die veel meer business is en meer de enabler kan zijn voor de business vanuit een technology perspectief. Dus met een meer digitaal strategische inslag dan voorheen normaal was.

Dat volgt dus de trend die jij aangeeft dat de CDO-rol naar IT toeschuift, maar wel met de aantekening dat de CTO-rol zelf ook evolueert en dat daar de meer traditionele CTO te kort zal gaan schieten. Zo hebben bijvoorbeeld contacten van mij in de VS met een meer digitaal georiënteerd profiel, onlangs  CTO-rollen geaccepteerd, met de opdracht de IT-afdelingen wat meer in lijn te laten lopen met de business needs.

Vanuit dat perspectief zie ik dus hetzelfde. En zie ik de noodzaak voor bedrijven om de traditionele IT-aanpak te doorbreken en beter aan te laten sluiten bij de business.

Het blijft een uitdaging voor organisaties om marketing en IT, samen richting E-Commerce te laten bewegen. En ik denk dat ze de afgelopen maanden wel hebben ingezien dat beiden enablers zijn en E-Commerce moeten helpen.

Er is hulp nodig Danne. Andere profielen.

Mvg, Wim

p.s. via bol.com 😉

 

Van: Danne de Vries; danne@brandpit.nl
Aan: Wim van Zijl; wimvanzijl@gmail.com
Op 27 nov. 2020 om 17:02

Onderwerp: RE: Is de CDO passé?

Hi Wim,

Een mooi stuk van McKinsey eerder dit jaar. Over hoe de rol van de CIO verandert. Ik denk dat niet alleen de rol van de CIO evolueert, ik denk dat de hele board room een reset nodig heeft: stirred, not shaken. Want de daadwerkelijke scope vanuit de board hoeft niet meteen te veranderen. Het gaat om de onderlinge verhoudingen en leiderschapsstijlen.

Niet meer denken in hiërarchieën met vaak veel bureaucratie als smeerolie naar de verschillende silo’s.

We moeten die board room laten inzien dat als zij hun leiderschapsstijlen aanpassen, het geheel als organisch gaat bewegen. Dus veel meer visie en een holistische kijk brengend en het mid-management faciliteren (een groep binnen organisaties die wat mij betreft chronisch wordt onderschat in transformatie of acceleratie fasen, maar dat is een onderwerp voor later misschien). Op die manier krijg je de mensen in je organisatie mee. En ben je in staat om snel aan te passen en flexibel in te richten. Is end-to-end accountability van teams mogelijk en wordt actie belangrijker dan hiërarchische lijnen en gebaande paden.

Voor een deel zie ik het verschil in wat is en zou moeten zijn, als generatie kloof. En zal het dus ook met de jaren weer als vanzelf worden opgelost. Echter, die tijd is er niet.

Ik zoek mensen zoals jij Wim! Degene die een generatie kloof kunnen overbruggen. Mensen die de Swapfiets en de leaseauto tot de opties laten behoren. Die nieuwsgierig zijn en hun eigen kijk op de zaak niet voor lief nemen. En vooral heel goed weten waar zij goed in zijn en wie ze nodig hebben om het geheel succesvol te maken.

De vraag die ik dan heb: hoe word je een Wim?

Veel groeten,
Danne

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel