een blik in de toekomst van e-commerce en online marketing

Hadden we maar een glazen bol. Een manier om in de toekomst te kijken en zeker te weten wat de komende 10 jaar ons gaat brengen. Helaas heeft niemand deze technologie in handen, dus moeten we ons beroepen op onze kennis van vandaag om de wereld van morgen te voorspellen. BrandPit kijkt graag vooruit en deze keer nemen we de E-commerce en online marketing onder de loep.

de consument van de toekomst

De consument wordt steeds gemakzuchtiger. Men wil met 1 druk op de knop een product kunnen bestellen tegen een aantrekkelijke prijs en deze binnen 24 uur in huis hebben. Zeker met de digital native generaties die de markt bestormen is deze insteek niet alleen een goede service, maar noodzakelijk om te kunnen overleven. Ook wordt de consument steeds kritischer. Naast bovenstaande eisen moet de klantenservice goed in orde zijn, de verzending moet gratis of heel goedkoop zijn en het product moet perfect voldoen aan alle verwachtingen. 

Waar Augmented Reality (AR) dit jaar de echte doorbraak heeft gezien met dank aan Pokémon GO, zal deze technologie zich steeds verder nestelen in onder andere E-commerce. Consumenten verlangen namelijk steeds meer een gepersonaliseerde shopbeleving. Bovendien raakt men steeds meer verweven met social media, dus het delen van de ervaring wordt gezien als een belangrijke sociale factor. Wees dus authentiek en bied je klanten zowel online als offline een unieke shopbeleving en wijs hierop in je online marketing.

Kijk naar de populariteit van AirBnB, Uber en Ebay. Allen enorme bedrijven die geen eigen producten aanbieden, maar wel de traditionele manier van zakendoen op z’n grondvesten doen schudden. Deze manier van werken is kenmerkend voor de jongste twee generaties: ze zijn opgegroeid met technologie en hechten weinig waarde aan bezittingen. Ze zijn zich bewust van de impact die producten op het milieu en de omgeving hebben en gaan hier consciëntieus mee om. Denk voor de toekomst dus goed na hoe jouw producten of diensten passen in jouw E-commerce.

uitsluitend clicks of bricks zal verdwijnen

Er zijn interessante dingen gaande. Sinds Ahold Bol.com heeft overgenomen, is het voor consumenten mogelijk om hun bestellingen van de webshop op te halen bij een winkel van Albert Heijn. Op deze manier krijgt de supermarkt een podium om upselling te faciliteren en de exclusief online webshop een fysieke manier om klanten beter te bedienen. Ook Amazon, de enorme online boekenwinkel heeft recentelijk een fysieke winkel geopend en is van plan dit vaker te doen. Daarnaast zijn er ook ketens die juist alle fysieke winkels sluiten en uitsluitend online verder gaan, zoals Dixons. In de komende jaren zullen winkels die fysiek zijn geboren veel meer de digitale kant op gaan en E-commerce natives zullen fysieke winkels openen. Geschat wordt wel dat de omzet vanuit online tot 3 keer sterker gaat groeien dan die van fysieke winkels. Welke mogelijkheden zie jij om de digitale en fysieke wereld in elkaar te laten verweven? Kan een pop-up store uitkomst bieden? Want dat is ook een steeds populairder wordende trend.

Waar silo’s tegenwoordig al steeds meer doorbroken worden, zullen ze in de toekomst volledig weggevaagd zijn. Organisaties werken niet alleen omnichannel, maar steeds meer omnibrand. De focus verschuift van hoe de organisatie is ingedeeld in afdelingen en verantwoordelijkheden naar focus op de klant. De klant moet op elk moment, op elke manier aankopen kunnen doen en de organisatie heeft dat te faciliteren. Dit kan voor veel organisaties een grote omslag betekenen in de bedrijfsvoering, maar deze is wel nodig om over 10 jaar nog te kunnen bestaan.

Door GPS en het wifi-signaal weet elke smartphone exact waar hij zich bevindt in de ruimte en dus ook waar jij bent. Met deze kennis kan een organisatie heel gericht online marketing inrichten op basis van de locatie van de ontvanger. Dit kan zelfs op hele kleine schaal gebeuren: wanneer iemand een kwartier voor het schap met 4K-tv’s heeft gestaan en de winkel heeft verlaten zonder een aankoop te doen, kan er een retargetting-campagne opgezet worden om die persoon de bekeken of concurrerende opties te tonen zodra hij of zij de winkel uitloopt. Overigens, op dit moment is niet elke consument klaar voor deze technologie. Het kan voor iemand best eng zijn om dergelijke advertenties te zien op basis van je exacte locatie. Big brother is watching you…

mobiele e-commerce zal nog verder toenemen

Tegenwoordig hebben ook veel smartphones een NFC-chip, waardoor men ook hiermee kan betalen in plaats van een geschikte bankpas. Op dit moment staat de technologie nog iets te veel in de kinderschoenen, maar consumenten zullen hier steeds meer vertrouwd mee raken. Daarnaast zullen de vele kortingskaarten, ledenpassen en andere klantpassen fysiek verdwijnen en geïntegreerd worden in de smartphone. Niet alleen is het handig omdat de consument niet die vele passen hoeft mee te sjouwen, maar het biedt vele kansen voor online marketing en E-commerce. Zeker in combinatie met locatie gebaseerde online marketing, wordt het heel makkelijk om mensen ertoe te verleiden om een aankoop te doen of de winkel binnen te stappen.

Met de vele data die tegenwoordig worden verzameld, wordt deze steeds meer bruikbaar gemaakt. Door zaken als online gedrag, maar ook iemands fysieke locatie te analyseren, kan er een beeld geschetst worden van de gebruiken van een persoon. Door iemand steeds beter te leren kennen, kunnen er ook veel meer gerichte advertenties getoond worden. Consumenten weten zich hier weer tegen te weren door hun digitale assistent (denk aan Siri of Cortana) schiftingen te laten maken tussen alle aanbiedingen. Denk aan advertenties voor luiers terwijl je geen kinderen hebt. Er is nog een dunne scheidslijn tussen gemak en privacy en men is in steeds grotere mate bereid om wat privacy op te geven om sneller en gemakkelijker online aankopen te doen.

hoe kan jij je voorbereiden op 2026?

Om de komende 10 jaar te kunnen overleven, zal je organisatie zich continu moeten aanpassen aan de nieuwe technologieën en hoe deze gebruikt worden. Alleen door snel in te kunnen springen, kan je de concurrentie voorblijven. Dit vraagt om een hele flexibele en Agile mindset binnen de organisatie. Kijk eens hoe een Travel Bird dat bijvoorbeeld doet. Bovendien zal segmentatie een steeds kleinere rol spelen. Of liever, onderhevig zijn aan veranderingen in gedrag. Steeds vaker kiezen welgestelde gezinnen voor B-merken en zullen de juist minder bedeelden langer sparen om dure aankopen te doen. Wederom: wees flexibel en houd niet vast aan verouderde data die een veel te rigide beeld schetsen van je doelgroep.

Het klinkt heel interessant voor zowel jouw online marketing budget als voor je beoogde doelgroep om altijd gepersonaliseerde advertenties te kunnen tonen om de ROI zo hoog mogelijk te maken, maar dit is een zeer tijdrovend en dus duur proces. Bovendien zit niet elke consument te wachten op dit soort advertenties omdat ze hun privacy mogelijk waardevoller achten dan jij had ingecalculeerd. Belangrijker hierbij is om de customer journey goed in kaart te hebben en te weten om welke reden zij overgaan tot een aankoop. Dit is ook een moeilijk en tijdrovend proces, maar zal je vele inzichten brengen.

Over het algemeen is het belangrijk om meer te focussen op het leveren van een beleving dan het adverteren met een nieuw product of een korting op bestaande. Men is op zoek naar ervaringen en bedenk op welke manier jouw merk dit kan leveren. BrandPit kent de professionals die hier in gespecialiseerd zijn. Door hun frisse blik, aangevuld met diepgaande inhoudelijke kennis, weten zij hoe ze jouw merk toekomst-proof maken. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak en samen bekijken we de mogelijkheden.

deel deze blog