digital marketing vs online marketing

Digitale marketing is een brede term. Het representeert een set van marketingprocessen die alle beschikbare digitale kanalen behelst die je kan gebruiken om een product of dienst te promoten of bijdraagt aan de bouw van een digital merk.

Digitale marketing komt voort uit de transitie van traditionele marketing en de overgang van papier en krantenadvertenties naar Facebook en PPC campagnes.

De kanalen die deel uitmaken van digitale marketing zijn daarmee alle kanalen met een digitale basis: websites, sociale media platformen, banner, e-mail marketing, mobile marketing, SEO, PPC campagnes, Web TV, SMS, billboards etc. Niets voor niets dat uit onderzoek van Deloitte blijkt dat digitale marketing in Nederland groeit met 8,4 procent: Wauw!

Online marketing oftewel internet marketing is een sub-onderdeel van digital marketing. Wel is het de meest belangrijke component omdat de meeste digitale marketing activiteiten binnen de grenzen van online marketing vallen.

De belangrijkste kanalen van online marketing zijn:
Website – zowel een persoonlijke website of als business gerelateerd als een blog gepubliceerd op gedeelde platformen.

Voor veel campagnes is een website startpunt en de eindbestemming. Of wel een digital campagne wordt opgezet om een website (startpunt) te promoten met als doel het krijgen van meer bezoekers naar diezelfde website (bestemming) te trekken.

Search Engine Marketing (SEM) – Search Engine Marketing is de basis van online Marketing en bestaat uit twee belangrijke activiteiten, Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).

SEO heeft te maken met optimalisatie technieken om organisch een hogere ranking in de zoekmachines te bereiken. Het heeft twee belangrijke componenten: on-page (content, titel en url structuren, snelheid en betrouwbaarheid, interne links) en off page (linkbuilding, social media) SEO.

SEA gaat over het krijgen van bezoekers door het plaatsen van advertenties op zoekmachines. De meest populaire aanpak is de Pay Per Click (PPC) en de meest bekende tool is Google Adwords waarmee je kan adverteren op de Google en gelieerde partnernetwerken.

waar zit de groei?

De groei die uit onderzoeken blijkt zit voornamelijk in mobile, video, search, en display. De onderverdeling is als volgt:

  • Search: 544 miljoen (+14,3%)
  • Display: 520 miljoen (+6,8%)

Het aandeel van mobile advertising binnen display advertising is gestegen van drie procent in 2012 naar negen procent in 2013.
Binnen display advertising laten vooral video advertising en interruptive een lichte groei zien, terwijl textlinks en traditionele banners juist in populariteit afnemen.
Programmatic trading, ook wel bekend als automated trading of RTB, laat een sterke omzetgroei zien. De bestedingen nemen maar liefst 36 procent toe ten opzichte van 2012.

waar gaat het geld heen?

De beste manier om te begrijpen waar het geld heen gaat en dus wat de nieuwste trend is binnen digitale marketing, is om uit te vinden hoe groot de marketing budgetten zijn aldus Gartner.

Afgelopen jaar bleek dat de meerderheid van de digitale marketing budgetten wordt besteed aan internet marketing (online marketing) componenten.

Daarbij valt in het bijzonder op dat:
• Marketing budgetten 10% van de totale opbrengsten van een bedrijf vertegenwoordigen en dit aandeel zal naar verwachting alleen maar groeien.
• Digitale marketing staat voor minimaal een kwart van de totale marketinguitgaven
• 50% van de digitale marketing activiteiten worden uitbesteed

  • De belangrijkste digitale marketing activiteiten zijn: de website, social media en digitale advertising
  • De grootste digitale marketing investeringen worden gedaan op de e-commerce, social media, content creatie en mobile marketing.

conclusie

Het is belangrijk om te begrijpen dat online marketing oftewel internet marketing een onderdeel is van digital marketing. En dat ze in een ontzettend snel tempo nader tot elkaar komen en integreren. Is het ene kanaal niet goed of optimaal afgestemd op het andere, dan zal je conversie ook niet optimaal zijn. Of sterker nog, het publiek zal zich tegen je keren. Niet gek dus dat bedrijven het belang van sociale media als marketinginstrument beginnen te waarderen zich ook duidelijker bewegen naar content en mobiele marketing.

deel deze blog