de digital marketing trends in de fashion-industrie

In 1998 liep ik in Groningen over straat met een Motorola-mobiel die qua omvang zijn weerga niet kende. De knoppen waren net die van een typemachine, maar een held dat ik was….Nog geen hond die een mobiel had, ik kon er dus ook niets mee…. De huistelefoon rulede. Tot ongeveer 10 jaar geleden dacht men in diezelfde lijn dat het online kopen van kleding niet zo’n vlucht zou nemen. We willen kunnen voelen, direct passen en combineren. De beleving van een merk en winkel, zou nooit vertaald kunnen worden naar een webshop. En zo kunnen we nog wel even doorgaan met de voorbeelden uit randje vorige eeuw.

Inmiddels weten we wel beter: Tussen 2007 en 2012 is de online fashion verkoop gestegen met 185% en het einde is niet in zicht. Afgelopen januari werd een stijging van 14% geklokt ten opzichte van het hele vorige jaar. Mind you!

Juist die zaken die eerder werden gezien als een zwakte ten opzichte van een fysieke winkel, worden nu ingezet als kracht. Het personaliseren van een webshop gaat bijvoorbeeld veel makkelijker dan een fysieke winkel. Met verzamelde data zoals eerdere aankopen, gebruikte zoektermen en bekeken artikelen, wordt het kinderlijk eenvoudig om suggesties te doen of te retargeten.

voordelen van online shoppen

Het behoeft geen uitleg dat het grote voordeel van een webshop is dat je je klanten kan volgen en zien waar ze hun producten gaan vergelijken. Elke pixel is meetbaar, traceerbaar en beïnvloedbaar.

Daarnaast biedt een digitaal platform ruimte en gelegenheid om continu, relevante, inspirerende en gepersonaliseerde content aan te bieden. Wanneer deze content wordt ondersteund door ‘shoppable content’, wordt het voor de bezoeker wel erg makkelijk om van inhoud, naar product, naar winkelmand te gaan.

Kijken we ten slotte naar social, dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Social Media zal een steeds grotere rol gaan spelen in de Digital Marketing mix van fashion retailers. Facebook, Twitter en Pinterest staan op het punt de een ‘Koop nu’-button te integreren. Instagram maakt de gemiddelde consument één klik verwijderd van inspiratie naar de webshop. En laten we onze vloggers niet vergeten en wat zij voor een merk kunnen doen. Check Joy, die  met haar style en DYI video’s een mega bereik heeft op YouTube.

Met het toenemende belang van social media moeten we ook mobiel niet vergeten. De groei van shopping op mobiele apparaten blijft maar toenemen. UX en overall CX moet perfect en naadloos zijn.

wees onderscheidend

Alle grote fashion-ketens in een willekeurige winkelstraat hebben de kracht van Digital Marketing al ontdekt en timmeren hard aan de weg. De meer luxe merken lijken echter nog wat moeite te hebben. Ze willen de bezoekers van de fysieke winkel een unieke ervaring geven die online niet na te bootsen is. Om dicht bij huis te blijven met een mooie vergelijking: Suitsupply versus Oger. Een uitzondering op die regel is Burberry. Zij blijven vernieuwen, kozen radicaal voor digitale transformatie met een prachtige CX tot gevolg. Om klanten mee te nemen in hun merkbeleving, posten zij live foto’s en gifs van een modeshow op Instagram. Video en beeld worden samengesteld op zo’n manier dat de volgers thuis ook deze unieke ervaring meebeleven.

Grappig genoeg zijn de fashion retailers die zich richten op mannenmode het meest vooruitstrevend binnen digital. Hun online sales is binnen 4 jaar met 264% gestegen terwijl dat van vrouwen fashion met “maar” 87% is gestegen. Waarschijnlijk omdat vrouwen van zichzelf al meer geneigd zijn bezig te zijn met fashion en mannen hier meer voor geactiveerd moeten worden. Die achterstand wordt rap ingehaald.

Om bij te blijven en bij voorkeur voor te lopen op concurrenten, moeten nieuwe initiatieven scherp in de gaten gehouden worden. Welke nieuwe apps komen eraan om mee te nemen in de Digital Marketing van je fashion-merk? Welke bestaande social media kanalen worden steeds relevanter en gaan mogelijkheden bieden om volgers/vrienden sneller over te laten gaan tot een aankoop? Hoe kan jouw merk een product of dienst aanbieden dat vernieuwend is en waar je klanten op hebben zitten wachten? Wat werkt conversie verhogend of draagt bij aan je merkwaarde? 

Kijk over de eigen landsgrenzen heen en leer. In China bestaat een gemiddelde webshop bij de gratie van user generated content en live-chat functies op product niveau. Gekoppeld aan een loyaliteitsprogramma, levert elke klant zomaar 3 referenties op inclusief video of foto. Zoekmachine-eat-your-heart-out!

Blijf altijd nieuwsgierig en innovatief. En wat nieuw is, heeft misschien tijd nodig, maar we staan met z’n allen te springen om disruptie en anders denken, delen, kopen.

deel deze blog