7 technische skills die je helpen in je werk als Online Marketeer

Het werk van marketeers verandert snel. Marketing is niet meer wat het 10 jaar, of zelfs 5 jaar geleden was. De technologische vooruitgang maakt dat er ook van marketeers steeds vaker (enige) technische skills worden verlangd. Hubspot schat in dat de komende jaren zeker de helft van alle marketingposities ook technische vaardigheden vereisen. Tijd dus om als online marketeer breder om je heen te kijken en jezelf toekomst-proof te maken.

Welke zeven technische vaardigheden moet je als marketeer zeker begrijpen en je eigen maken?

1.    data analytics

De basis van marketing, zowel online als offline, is het begrijpen van de doelgroep. Als je je doelgroep goed in beeld hebt, kun je je marketingcampagne veel effectiever inzetten. Tegenwoordig gebeurt het begrijpen van de doelgroep vooral door het verzamelen en analyseren van (grote hoeveelheden) data.

Het is absoluut niet nodig om je online marketing carrière helemaal opzij te zetten en je volledig te focussen op het analyseren van data. Maar het is wel zeer relevant om goed te begrijpen hoe de verschillende data analytics werken, zowel de analytics die je zelf gebruikt, als de analytics die je klanten gebruiken. Een online marketeer die met e-commerce werkt is bijvoorbeeld veel waardevoller als hij of zij kan duidelijk maken welke impact de marketing op de KPI´s van hun klanten heeft gehad, in plaats van alleen maar de SEO-ranking de kijken.

2.    seo

Dat gezegd hebbende, SEO blijf enorm waardevol voor online marketeers, ondanks dat er mensen zijn die claimen dat SEO zijn langste tijd gehad heeft. Met name de organic searches hebben het potentieel veel krachtiger en waardevoller te zijn dan advertenties. Vooral als ze op de eerste pagina belanden. Volgens schattingen vindt bijna 40% van de klanten een bedrijf via een zoekmachine.

SEO is wel een vaardigheid die constant updates nodig heeft, omdat algoritmes continue veranderen. Hierom hebben grotere bedrijven een SEO-expert (of een heel team van SEO-experts) in huis, in plaats van een online marketeer die ´toevallig´ ook iets van SEO weet. Het kan echter nog steeds heel interessant zijn om wat tijd te investeren om minimaal de basis te begrijpen. Ook handig als je voor kleinere bedrijven een campagne voert.

3.    html/css

Marketeers in digital marketingposities hebben vaak te maken met ´schrijven´, of het nu een blog is of een verkoop pagina. Enigszins bekend zijn met HTML versoepelt het proces aanzienlijk. Het plaatsen van de tekst zal sneller gaan en door een goede opmaak ook mooier uit zien.

Het is ook makkelijker met je (technische) collega´s praten als je de basis een beetje onder de knie hebt.

4.    wordpress of een andere cms

Bloggen en het publiceren van content is erg belangrijk voor online marketing. Als future-proof marketeer is het cruciaal om te kunnen werken in een content management system. WordPress is een van de meest gebruikte CMS, en wordt gebruikt door 27% van het gehele internet, wat neerkomt op bijna 16 miljoen sites. Goede kennis van WordPress is dus redelijk essentieel als digital marketeer.

Gebruikt je klant toevallig een andere CMS? Geen paniek. Als je in één CMS je weg kent, is het eenvoudig om ook bekend te raken met andere systemen.

5.    (live) video

Online video marketing, en misschien nog wel belangrijker, live video´s, wordt door veel marketing professionals geroemd als de toekomst van marketing.

Alle grote sociale media hebben inmiddels een (live) video optie. Het is voor bedrijven een perfecte manier om makkelijk, interactief en ´hip´ te communiceren met hun volgers. Online marketeers moeten daarom wel het een en ander weten van video´s. Niet alleen hóe video´s ingezet kunnen worden als marketingtool, maar ook het schrijven van een script, het filmen en het editen. Geen rocket science, maar je moet wel de tijd nemen om jezelf het video´s produceren eigen te maken. Door het grote aanbod video apps is het eenvoudig het hele proces vanaf je mobiele telefoon te managen.

Live video´s, die pas relatief recent hun intrede hebben gedaan zijn erg geliefd onder het publiek. Het blijkt dat mensen graag tijd besteden aan het kijken van live video, moeite doen om deel te nemen en het leuk vinden om te participeren in het gesprek. De interactiviteit maakt dat de live video´s hoger scoren dan ´video’s on demand´ of blogs.

Het lastige aan live video´s is dat het er nog wel steeds goed uit moet zien. Een live video is geen excuus voor een slechte beeldkwaliteit, of gestuntel voor de camera. Als online marketeer moet je dus ook voor een live video goed voorbereid zijn en alles tot in de puntjes regelen, net zoals je dat voor een ´gewone´ video zou doen. Wees voorbereid op vragen en denk vooraf met je team na over mogelijke antwoorden.

Een voorbeeld van een live video die goed voorbereid was met plenty mogelijkheden voor interactie én direct aankopen kunnen doen, is deze video van GoPro in samenwerking met REI.

6.    ux en basis designvaardigheden

De meeste bedrijven hebben een designer of een heel designteam in dienst. Maar dat neemt niet weg dat je als digital marketeer toch ook de basisprincipes van design moet weten. Al is het alleen maar om een foto enigszins te kunnen photoshoppen, of een lay-out te maken van een landing page. Het begrijpen en het kunnen toepassen van basis designvaardigheden maken je een fijnere gesprekspartner en een veelzijdige marketeer.

Het is echt niet nodig alle ins en outs te weten, maar je moet als marketeer wel duidelijk kunnen maken hoe de standaard digitale klantbeleving eruitziet.

7.    sql

Het wordt ook weleens de ´database taal´ genoemd: SQL. Kennis van SQL stelt je als marketeer in staat om de data te gebruiken en je klanten/doelgroep (beter) te begrijpen. Het is een machtig marketingmiddel als je het eenmaal goed onder de knie hebt.

Het zelfstandig kunnen interpreteren van de database geeft je als online marketeer de vrijheid om continue in de gaten te houden hoe consumenten veranderen en reageren op een bepaald product. Het leren van SQL hoeft niet lang te duren, terwijl het wel veel tijd oplevert. Je kunt immers sneller beslissingen nemen en komt vlotter tot inzichten die op hun beurt weer een efficiëntere en effectievere marketing tot gevolg hebben.

dan nog dit

Voel je niet uit het veld geslagen door deze lijst van technologische vaardigheden. Je core business blijft online marketing, het verzinnen van creatieve campagnes en het bedienen van je klant(en). Je hoeft ook niet in alles een goeroe te worden, maar het kan je in je werk zeker helpen om van alles iets te weten en verder te duiken in slechts een of twee thema´s. Het maakt je ook uniek en onderscheidend van andere marketeers.

BrandPit zoekt jou!

Ben je een online marketeer met extra technische vaardigheden? Dan komen we graag met je in contact! We werken met een groot aantal interessante klanten, ieder met een uitdagende en specifieke marketing vraag. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? We eten graag een tosti met je om te kijken hoe we samen verder gaan.

deel deze blog