5 stappen voor een digital marketing strategie
46% van de merken beschikt niet over een vastomlijnde digitale marketing strategie. 16% heeft wel een strategie, maar deze is nog niet geïntegreerd in hun marketing activiteiten (bron; ‘Managing Digital Marketing’ studie, Smart Insights). De crux is; als je geen plan klaar hebt liggen, hoe ga je innovatie en groei dan verwezenlijken? Hoe ga je de gewenste resultaten behalen, meten en leren van fouten?
Wat is het baken waar je op vaart? Het is tijd om te stoppen met paniek over volgend jaar of volgende maand. Begin te werken aan een plan dat een krachtige punt op de horizon zet.
De 5 belangrijkste stappen die je moet nemen om je digitale marketing inspanningen bij te laten dragen aan de “bottom line”, hebben we hier onder voor je op een rijtje gezet.
weet wat je wil (en stel doelen)
Voor je ook maar iets gaat doen, bepaal of achterhaal je de overkoepelende missie / doelstelling van het bedrijf. Je digitale marketing missie moet immers passen binnen het grotere plan.
Beantwoord deze vraag: wat is het hoofddoel wat je met je digitale marketing inspanningen wil bereiken? (bijvoorbeeld wil je je bedrijf positioneren als dé online aanbieder voor computer onderdelen in Europa)? Dan is dat je missie.
bepaal kpi’s en maak ze meetbaar
Maak KPI’s specifiek door de cijfers te identificeren waarvan jij vindt dat ze behaald moeten worden
Maak je KPI’s realistisch door vorige digitale marketing inspanningen te analyseren. Dit zal niet alleen zorgen voor een positieve groei ten opzichte van je huidige resultaten, je voorkomt ook dat je je verwachtingen te hoog stelt.
Bepaal de methoden om elk van je KPI’s te meten. Bijvoorbeeld Google Analytics om je conversies te meten, social media analytics om betrokkenheid te volgen en een tool als BuzzSumo om het succes van je content marketing te beoordelen.
Het lijkt een open deur, maar toch, een handige KPI sjabloon:
Doel: bijvoorbeeld ‘Toename verkeer’. Door: xx%. In: xx aantal maanden).
Voordat je begint met het plannen van je KPI’s, is het altijd goed eerst te achterhalen welke insights je CEO het meeste zullen aanspreken.
analyseer het verleden (en leer van je fouten)
Je hoeft (en mag) een planningsperiode niet blind in gaan. Het analyseren van het verleden, zowel de successen van je digitale marketing strategie als de mislukkingen, kunnen je helpen bij het bepalen van de beste KPI’s. Idealiter pas je stap 1 en 2 dan ook tegelijkertijd toe.
Kies een periode om te analyseren die het liefst even lang is als dat je van plan bent je nieuwe strategie te laten lopen. Bepaal of je naar het voorgaande jaar, kwartaal of afgelopen maand gaat kijken om te analyseren.
hoe analyseer je?
- Bepaal de periode die je wenst te analyseren en stel je Google Analytics kalender daarop in.
- Probeer Google’s Benchmarking Rapporten binnen Analytics-account om zo je vooruitgang te vergelijken met concurrenten.
De SEO strategie van een concurrent (welke zoekwoorden zorgen voor het grootste volume van organisch verkeer naar hun website ?) kan je ook doen met tools als SEMRush. Dit geeft ook inzicht in de verhoudingen tussen het organische en betaalde verkeer van verschillende websites. Het blijft nuttig om te zien en weten hoe agressief ze zijn met hun betaalde uitgaven te vergelijken. - Stel jezelf regelmatig de vraag: is er iets anders wat ik nodig heb om beter te kunnen analyseren en waar ik niet eerder aan gedacht heb? – Bijvoorbeeld: moet ik de keren dat ik content plaats of het type afbeeldingen die ik gebruik testen?
vergeet niet met wie je praat (en hun taal te spreken)
Je weet al wie je publiek is (althans dat hopen we), maar soms vergeet je hen als eerste bij de KPI selectie, planning, budgettering en bijbehorende kanaalkeuze.
Natuurlijk ben jij niet van plan om deze fout te maken – deze keer niet. 😉 Zorg er daarom voor dat je publiek in het hart van je strategie staat om ze zo tegemoet te komen aan hun emotionele behoeften en te voldoen aan hun diepste verlangens. Hoe dan? Door het creëren van goed uitgewerkte en goed doordachte persona’s. Natuurlijk!
ontwikkelen van (nuttige) persona’s:
• Begin met de basics en noteer alle demografische informatie die je weet over je doelgroep (leeftijd, geslacht en locatie).
• Graaf vervolgens een beetje dieper en identificeer de problemen die doelgroep persona’s kunnen op lossen; duik in emotionele verlangens, doelen, ambities en angsten. Documenteer alle drijvende factoren (hun bewuste en onbewuste verlangens).
• De ‘Audience Rapporten’ van je Google Analytics-account leveren veel informatie over de belangrijkste kenmerken van je persona’s zoals leeftijd, geslacht, carrière, etcetera.
• Bij het maken van persona’s zijn de mensen die van invloed zijn op het gedrag, de behoeften en de verlangens niet minder belangrijk om te identificeren. Dit zijn de beïnvloeders op wie je je strategie richt.
identificeer je middelen (en blijf binnen je budget)
Drie dingen zijn belangrijk voor het identificeren van middelen: je budget, je digitale kanalen en je team. Het is belangrijk om de balans op te maken van alle middelen voor je beslist welke je nodig hebt.
Een perfect timing ook om nu een audit te doen over de bestaande digitale kanalen en om te beslissen of je specifieke onderdelen van je digitale marketing uit gaat besteden en of je een reservering moet maken voor een man of twee extra inhuur a long the way.
hoe bepaal je de nodige middelen?
budget:
• Bepaal je totale digitale marketing budget.
• Kijk naar de historische gegevens: wat heeft gewerkt (bijvoorbeeld, hebben specifieke kanalen kwalitatieve leads tegen een lage prijs gebracht?)
• Bepaal of je paid advertisement zal gebruiken ( adwords of social?).
• Wijs een specifiek deel van het budget toe aan een specifiek digital kanaal.
• Stuur bij en alloceer budget opnieuw als een kanaal niet blijkt op te leveren wat je wil.
mensen
• Kijk naar je huidige team en schat in wat jullie kunnen bereiken (ben realistisch en voorkom burn-outs, te veel stress en te hoge eisen).
• Bepaal of je meer mensen nodig hebt en of je de middelen hebt om dat te doen.
• Bepaal of je alle digitale marketing activiteiten in-house wilt hebben of je delen wilt uitbesteden.
• Vraag je teamleden om hun digitale marketing activiteiten te evalueren en een paar nieuwe ideeën aan te dragen voor hun toekomstige strategie (hoe meer autonomie een werknemer heeft in zijn/ haar rol, hoe meer ze jouw nieuwe plan zullen omarmen).
kanalen:
• Controleer je huidige digitale marketing kanalen en beslis welke kanalen je houdt en in welke je wilt investeren (afhankelijk van waar je klanten zich bevinden en de tijd die je beschikbaar hebt).
• Stel duidelijk vast wat je met elk digitaal kanaal probeert te bereiken.
• Zorg ervoor dat je ten minste één KPI koppelt aan alle de digitale kanalen.
maak een plan (en hou je er niet aan)
Een plan maken om je er vervolgens niet aan te houden?Je plan is nooit perfect. Niet elke aanname die je maakt gaat juist te zijn.
En hoewel je een zorgvuldig opgebouwd plan hebt, op basis van een set aannames en analyses, kan je nog steeds niet precies voorspellen hoe jouw klanten zich gaan gedragen. Het is daarom van essentieel belang om continu de prestaties van je strategie te blijven meten en bewaken en zo om elementen te kunnen veranderen waar nodig.
maak je eigen digitale marketing kalender:
Probeer een tijdlijn te maken die je kan delen met je teamleden en die ook zij kunnen bewerken waar nodig. Binnen die kalender worden de belangrijkste campagnes aangegeven met ieder een specifiek tijdspad. De digitale kanalen die het succes van de campagnes verzekeren worden daarbij ook gedocumenteerd.
review je strategie & identificeer veranderingen die nodig zijn:
Een meet- en monitoringsplan (wat past bij je KPI’s) houdt in dat je in continue intervallen, het succes van de afzonderlijke elementen van je strategie controleert.
Als de KPI’s die je hebt ingesteld niet worden behaald, isoleer dan de verschillende elementen die je hebt ingezet en probeer vast te stellen wat niet werkt. Is het bijvoorbeeld de timing van het plaatsen van content of de tekst die je hebt gebruikt voor je ads?.
Met deze input kan je je eerdere analyses, persona’s en begroting herzien en plaats maken voor iets nieuws. Weer voorzien van een duidelijk gedefinieerde KPI!
Zo zie je maar. Af is het nooit, maar een plan is er en steeds beter!